آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

This study investigated the effects of corrective feedback (CF) and the Flipped Teaching Model (FTM) on English language learners’ overall and categorical grammar accuracy. The study was conducted at Payame-Nour University (PNU) of Mahabad, Iran. A total of 80 Iranian EFL learners participated in the study. The participants were randomly assigned into two flipped and two non-flipped groups of 20: one in each pair of groups receiving explicit and the other implicit CF. Data were collected across two time periods (pre-intervention and post-intervention). Two measures of Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) were conducted. The results revealed no significant differences in the effect of CF type in the flipped classes, and both led to the learners’ higher level of overall grammar accuracy. However, the explicit group outperformed the implicit one in the non-flipped classes. Explicit feedback in flipped and non-flipped classes led to the learners’ outperformance in acquiring specific grammatical structures, such as adjective/reduced adjective clauses, but not in others, like comparative/superlative adjectives, gerund/infinitive, word forms, word order, and apposition. These findings have implications for language educators seeking to enhance learners’ grammatical accuracy in both flipped and non-flipped classrooms, particularly in relation to the use of explicit feedback for certain types of grammatical structures.

بازخورد صریح و ضمنی و درستی دستور زبان در کلاسهایی با مدل تدریس وارونه و غیر وارونه

این مطالعه به بررسی اثرات بازخورد اصلاحی (CF) و مدل آموزش وارونه (FTM) بر درستی دستور زبان کل و ساختارهای خاص زبان آموزان انگلیسی می پردازد. در مجموع ۸۰ زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در دو گروه ۲۰ تایی مدل تدریس وارونه و دو گروه ۲۰ تایی غیر وارونه تقسیم شدند: یک گروه از هر جفت بازخورد اصلاحی صریح و دیگری بازخورد ضمنی دریافت کردند. داده ها در دو دوره زمانی (قبل از مداخله و پس از مداخله) جمع آوری شد. دو معیار تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) انجام شد. نتایج هیچ تفاوت معنی داری را در تأثیر نوع بازخورد اصلاحی در کلاس های وارونه نشان نداد و هر دو نوع بازخورد منجر به درستی بالاتر دستور زبان فراگیران شدند. با این حال، گروه صریح از گروه ضمنی در کلاس های غیر وارونه بهتر عمل کردند. بازخورد صریح در کلاس های وارونه و غیروارونه منجر به عملکرد بهتر زبان آموزان در دستیابی به ساختارهای دستوری خاص، مانند جمله واره های موصوفی/کاهش شده شد، اما در سایر ساختارها مانند صفات تفضیلی و عالی،مصدر، شکل کلمات، ترتیب کلمات، و بدل تاثیری دیده نشد.

تبلیغات