چکیده

علم النفس فلسفی هر چند از نظر موضوع و روش با روان شناسی جدید تفاوت های آشکاری دارد؛ اما بادقت نظر می توان برخی مسائل مشترک را در آن ها یافت. یکی از این مسائل مراحل رشد شناختی ژان پیاژه در روان شناسی جدید است که از بسیاری جهات با مراتب عقل نظری ابن سینا قابل مقایسه است. به طوری که مراتب چهارگانه عقل نظری در ابن سینا روند و پیمایشی یک سان با مراحل رشد شناختی پیاژه دارد.نظریه رشد شناختی پیاژه یک نظریه جامع درباره فرایند شناسایی انسان است. این نظریه به مطالعه توانایی های کودکان در مراحل رشد و تعامل آنها با محیط می پردازد. پیاژه بر این باور بود که در فرایند رشد شناختی خود کودک شرکت کننده ای فعال است و نقش اصلی را خودش ایفا می کند درحالی که در تفکر ابن سینا ابتکار عمل از آن نفس بشری نیست.براین اساس این مقاله با روش تحلیلی توصیفی به مقایسه رشد شناختی پیاژه با مراتب عقل نظری در تفکر ابن سینا می پردازد.

A comparative study of the levels of theoretical reason from the point of view of Avicenna and Jean Piaget's theory of cognitive development

Although philosophical psychology has obvious differences with new psychology in terms of subject and method; But if you look closely, you can find some common issues in them. One of these issues is Jean Piaget's stages of cognitive development in new psychology, which is comparable to Avicenna's levels of theoretical reason in many ways. So that the four levels of theoretical reason in Avicenna have the same process and survey as Piaget's stages of cognitive development. Piaget's theory of cognitive development is a comprehensive theory about the process of human identification. This theory studies the ability of children in their developmental stages and their interaction with the environment. Piaget believed that in the process of cognitive development, the child is an active participant and plays the main role, while in Avicenna's thinking, the initiative does not belong to the human ego .Therefore, this article compares Piaget's cognitive development with the levels of theoretical reason in Avicenna's thought with a descriptive analytical method .

تبلیغات