آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

هویت، مفهومی جامعه شناختی و پرسش محوری انسان مدرن درباره خود و دیگران است و هویت جنسیتی به طور خاص حاصل بازاندیشی زنان برای گذار از برداشت های محدودیت ساز سنتی و کوششی برای ورود به عرصه های عمومی است. کوشندگان حقوق زنان در اشکال گوناگونی با هدف اثبات تفاوت، ایجاد برابری و کسب برتری با این مسئله مواجه شده اند. این روند در ایران فراز و فرودهایی داشته و یکی از زمینه ها ی تبلور آن رمان است که از طریق تتبع در نقش شخصیت های داستانی قابل ارزیابی است. هدف این پژوهش که با روش کیفی مبتنی بر توصیف و تحلیل به انجام رسیده، تحلیل محتوای رمان های پرفروش بعد از انقلاب در چارچوب برداشت های سنتی و مدرن و مفاهیم مرتبط است. یافته ها نشان می دهد که تفاوت معنا داری بین جنسیت نویسندگان و شخصیت های داستانی در طرح مسائل زنان وجود ندارد اما اتخاذ موضعی جدید در آثار زنان نمود بیشتری دارد. تفاوت آنجاست که نویسندگان مرد در چارچوب رویکردهای مدرن حقوق زنان می-اندیشند ولی زنان کوشیده اند خوانشی بومی از حقوق خود متناسب با بستر تاریخی طرح کنند اما این شیوه تفسیر از سنت، به تولید محتوای مدرنی منجر نشده است.

The face of a women in a novel after the revolution

Identity is a sociological concept and the central question of modern man about himself and others, and gender identity is specifically the result of women's rethinking in order to move from traditional restrictive perceptions and an effort to enter public arenas Women's rights activists have faced this problem in various forms with the aim of proving difference, creating equality and gaining superiority. This process has had its ups and downs in Iran, and it is one of the fields of crystallization of that novel, which can be evaluated through following the role of fictional characters. The purpose of this research, which was carried out with a qualitative method based on description and analysis, is to analyze the content of best-selling novels three decades after the revolution in the framework of traditional and modern understandings and related concepts. The findings show that there is no significant difference between the gender of writers and characters in women's issues, but the adoption of a new position is more evident in women's works. The difference is that male writers think in the framework of modern approaches to women's rights, but women have tried to design a native reading of their rights in accordance with the historical background, but this way of interpreting tradition does not lead to the production of modern content. Key words: identity, gender, women, novel, after the revolution

تبلیغات