آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

بر این باوریم که شاهنامه فردوسی، یکی از شاهکارهای عمده ادبیات جهان است که نه تنها ایرانیان بلکه اغلب محققان منصف در عرصه ادبیات جهانی به ارزش و عظمت آن معترفند و در این اثر سترگ، ما با پهلوانانی با سیمای عرفانی مواجهیم به طوری که شاهنامه جلوه گاه تمام نمای انسان آرمانی- عرفانی در سه حوزه اجتماعی، فردی و عرفانی است. بر این اساس در این پژوهش با اذعان به این نکته که فردوسی به هیچ وجه اصطلاح انسان کامل و یا ایده آل و آرمانی را صراحتاً در شاهنامه مطرح نکرده است، با تکیه بر چندی از روایت های شاهنامه و شخصیت های ایدآل آنها به معرفی سجایای عرفانی پهلوانان ایرانی و انیرانی می پردازیم. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که فردوسی به موضوعات متعددی به عنوان ابعاد عرفانی پهلوانان اشاره کرده است و ویژگی های انسان عرفانی در این اثر در سه حوزه: رابطه انسان با خدا (اخلاق عرفانی)، رابطه انسان با خود (اخلاق فردی) و رابطه انسان با خلقت (اخلاق اجتماعی) نمود یافته است.

Mystical Feature of Champions in some Narratives of Shahnameh

We believe that Ferdowsi's Shahnameh is one of the major masterpieces of the world literature, which not only Iranians but also fairly scholars in the field of world literature value its magnificence, and in this great work, we deal with ghostly figures So that Shahnameh is the hallmark of the whole view of the ideal-mystical human in three social, individual and mystical domains.Accordingly, in this study, with the acknowledgment that Ferdowsi has in no way referred to the term full of human or ideal and ideal in Shahnameh, based on some of the narratives of Shahnameh and their idolical characters, they introduce mystical pretexts Iranian and Indo-Iranian pilots. The results of this study indicate that Ferdowsi referred to many issues as the mystical dimensions of the champions and the features of the mystical man in this work in three areas: human relationship with God (mystical ethics), human relationship with self (individual morality) and relationship Man is manifested by creation (social ethics).

تبلیغات