آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

فلسفه اسلامی پیش از سهروردی نمایندگان بزرگی مانند فارابی و ابن سینا داشت ولی با انتقادات بزرگانی همچون غزالی و فخر رازی روبه زوال و افول گذاشته بود که با ظهور حکمت اشراق جان تازه ای گرفت. سهروردی با وارد کردن کشف و شهود به وادی حکمت اسلامی و ناکافی دانستن استدلال و برهان عقلی و با بهره گیری از حکمای ایران باستان و حکمای الهی یونان، فلسفه را به عرفان نزدیک کرد و موسس مکتبی فلسفی شد که سیر حکمت در جهان اسلام را تحت تاثیر جدی خود قرار داد به طوری که حکمت متعالیه تلفیق حکمت مشاء و حکمت اشراق می باشد. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی اجمالی جریان های فکری زمان سهروردی، جایگاه کشف و شهود در میان عرفا و فلاسفه قبل از سهروردی بررسی شده و ضمن تعریف کشف و شهود، با تحقیق درباره مبادی و سرچشمه های فلسفه اشراق جایگاه کشف و شهود در آنها تبیین شود و همچنین در ادامه مقام کشف و شهود در روش فلسفی حکمت اشراق بررسی می گردد.

Mystical Analysis of Relevation in Suhrevardi's Philosophy

Before the era of Suhrevardi,Islamic philosophy had great Philosophers like Farabi and Avicenna, but it declined and impairedafter the criticism byGhazali and Fakhr-e-Razi.Later, it revived with the emergence of Eshragh philosophy. Through incorporating revelation into Islamic philosophy, assuming inadequacy of reasoning and rational arguments and benefitting from the philosophers of ancient Iranian and Greek theologians, Suhrevardi drew Philosophy near mysticism founding a philosophical school which seriously affected the philosophy of Islam. In short, Transcendental Philosophy is the combination of Mashae and Eshragh This paper is not only a brief introduction of the currents of thought during the time of Suhrevardi, but also an investigation of revelation between Mystics and philosophers prior to that era. Additionally, it clarifies the definition of revelation, determines the position of revelation by researching the principles and origins of Eshragh philosophy, investigating the position of revelation in philosophical method withinEshragh philosophy

تبلیغات