آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی امکان خوانشِ دیالکتیکی غم و شادی در تجربه های عرفانی دو عارف بلندآوازه فریدالدین عطار و مولانا جلال الدین محمد بلخی پرداخته است. بدین منظور کوشیده ایم تا راهی را برای درک مفهوم ِ دیالکتیک و شهودِ دیالکتیکی در تجربه های رنگارنگ عطار و مولوی هموار کنیم، و مدعی شویم بیان دیالکتیکی ایشان ازعیان دیالکتیکی شان برآمده است. سپس غم و شادی را درزیست جهان ِ این دو  عارف بررسی کرده ایم و نشان داده ایم که اندوه و یا خرسندی آن گاه که روی در دنیا داشته باشند، غم نُما و شادی نُما هستندوآن گاه که فرد از چنبر زمان و مکان این عالم خود را رها کرد همه گریه و خنده اش، قبض و   بسطش، فرح وملالش و غم و شادیش از گونهء دیگری می شود اگر با این رویکرد به این تجربه عطار و مولوی نظر افکنیم، در خواهیم یافت که چگونه غرق شدگی در عشق و زیست در بی کرانگی، انسان را درموقعیت های زیسته متفاوتی قرار می دهد که رنگ و بوی تروتازه به آن خواهد بخشید. به مدد همین نظرگاه است که در می یابیم چرا عطار سراسر دردمندی و اندوه است وهر که راغم دارتراست،مقرب تر می بیند وچرا اساسا مولوی در عشق یکسره سخن ازطرب و دست افشانی دارد.

Dialectics of Happiness and Sadness as Viewed by Attar and Mowlavi

This study investigates the possibility of dialectical readings of Attar and Rumi's experience of sadness and happiness. To this end, we had an effort to pave the way to understand the meaning of dialectic and dialectical intuition in Attar and Rumi's works, and claimed that their dialectical declaration came from their own dialectical worldview. Then we studied sadness and happiness in their living world and figured out that when grief and gladness are directed toward the material world they turn out to be false sadness and happiness, and also whenever one releases his or her self from worldly and temporal attachments, all his cry and laugh, contraction and expansion, jolly and boredom and finally his sadness and happiness become a different type. If we look at Attar and Rumi's experience dialectically, we will understand how drowning in love and living in infinity can put man in another form of life which has new flavor. With the help of this dialectic viewpoint we can find out why Attar's world is full of grief and sadness while for Rumi it is overall cheerfulness and dance.

تبلیغات