آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

همان طور که می دانیم اصل جهان بینی مولانا بر محور وحدت وجود است؛ اینکه ذات حق به جلوه های گوناگون در کثرات و تعینات تجلی کرده و آن ها را آینه تمام نمای حق نموده است. با توجه به تأثّر شبستری از مکتب مولانا، این مفهوم در ایدئولوژی عرفانی وی نیز وارد شده است. در این مقاله برآنیم تا به بررسی تطبیقی مفهوم «تجلی» که یکی از مفاهیم اساسی در مبحث وحدت مطلق است بپردازیم. هدف عمده ما در مطالعه حاضر، در اصل بررسی شباهت ها و تفاوت های دیدگاهی مولانا و شبستری نسبت به مسأله تجلی ذات حق در کثرات و تعینات است.

Comparative Study Of Manifestation in Rumis and Shabestaris Monistic Thoughts pertaining Masnavi and Golshan-e-raaz

As we know, Rumi's worldview is based on monism; the fact that the nature of the almighty has manifested in various forms in objects and creatures, has made them the overall mirror of the almighty. Because of the impression of Rumi's school of thought on Shabestari, this concept has entered in his mystical ideology as well. This paper tries to make a comparative study on the concept of 'manifestation', one of the basic concepts on the issue of absolute unity. Our major goal at present and in general is the study of the comparative and contrastive ideas of Rumi and Shabestari against the manifestation of the almighty in objects and creatures.

تبلیغات