آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

در پایان خیابان معلم قم که از سوى بیت امام خمینى(قدس سره) به موازات خیابان‏چهارمردان ادامه دارد،امامزاده بزرگوارى خفته است که در این شماره با زندگى‏وى آشنا مى‏شویم.
نسب احمد بن‏قاسم با سه واسطه به حضرت امام جعفر صادق(ع) مى‏رسد.
پدر بزرگوارش قاسم بن‏احمد شعرانى، فرزند على بن‏جعفر عریضى است که از راویان‏مورد اطمینان مى‏باشد. و مادرش ام‏کلثوم، دختر عبدالله بن‏اسماعیل بن‏ابراهیم‏بن‏محمد بن‏عبدالله بن‏محمد بن‏على زینبى است.
خاندان
قاسم بن‏احمد، پدر ارجمندامامزاده احمد بن‏قاسم، داراى دو فرزند دیگر به نامهاى على و فاطمه نیز بوده است.
على بن‏قاسم نیز مانند پدر از راویان مورد اطمینان بوده، اما از احمد بن‏قاسم‏به عنوان راوى ذکرى به میان نیامده است.
فاطمه، خواهر امامزاده احمد بن‏قاسم، مادر یکى از امامزادگان بزرگوار مدفون درقم به نام محمد عزیزى است.
سید محمد عزیزى فرزند عبدالله بن‏حسین بن‏على بن‏محمد بن‏الامام جعفر صادق(ع) است‏که به سید سربخش معروف مى‏باشد. وى سیدى دلاور، تنومند و قوى بود، که در اواخرقرن سوم براى زیارت عتبات مقدس با کاروانى عازم بغداد شد. در نزدیکى نهروان باگروهى از راهزنان روبرو گردید و همراهانش از وى خواستند تا شر آنها را دفع‏نماید. سید با لباس فاخرى که بر تن داشت‏شمشیر حمایل نموده، عمامه سبزى بر سرنهاد و نزدیک آنها رفت.
ابتدا کوشید تا با نصیحت آنها را از این کار خلاف باز دارد اما نتوانست. کاربه مشاجره کشید و سید محمد به قتل رسید. راهزنان سرش را از بدن جدا کردند و به‏پیش امیرشان فرستادند و تمام اموال کاروان را غارت نموده با خود بردند.
کاروانیان برهنه و گرسنه، بدون زاد و توشه از رفتن به عراق منصرف شده، به قم‏بازگشتند. غلامان سید، تن بى‏سر مولاى خود را به کمک دیگران به قم آوردند و درخانه‏اش (نزدیک مسجد رضائیه، در خیابان آذر، حوالى چهل اختران) به خاک سپردند.
از آن سو یکى از نزدیکان وى به دنبال راهزنان به راه افتاد و نزد بزرگشان رفته،به هر کیفیت‏سر بریده سید محمد را از آنها گرفت، و چند روز دیرتر از کاروان به‏قم آمد و سر او را در گوشه بقعه، جدا از تن دفن کردند.
هجرت از مدینه
یکى از دلایل مهم مهاجرت سادات علوى از مدینه به ایران در اوایل‏قرن سوم، ورود حضرت امام رضا(ع) (200 ه .ق) به ایران است.
احمد بن‏قاسم نیز در حدود همین سالها به همراه خواهرش فاطمه از مدینه به قم‏آمد و تا آخر عمر در این شهر ماند.
او سیدى فاضل و پرهیزکار بود. در اواخر عمر بر اثر بیمارى آبله که در چشمش‏پیدا شد، نابینا گردید و بقیه عمر را در گوشه‏اى به تهجد و عبادت سپرى نمود.
مزار احمد بن‏ قاسم
وى پس از عمرى تلاش و مجاهده در راه تهذیب نفس، بدون فرزندبه دیدار معبود شتافت و دار فانى را وداع گفت، بدن مطهرش را در مقبره مالون(نزدیک دروازه قلعه) به خاک سپردند و بر فراز تربتش بر طبق معمول آن روزسایبانى از بوریا ساختند.
در سال 258 ه .ق معتمد عباسى براى اشغال شهرهاى زنجان، ابهر سلطانیه وقزوین، که در تحت تصرف یکى از سادات علوى به نام حسین کوکبى بود و در آن منطقه‏حکومت مستقلى تشکیل داده بود، لشکرى مجهز، به فرماندهى موسى بن‏بوغا (بغا) به آن‏سو گسیل داشت. و به عبدالله بن‏طاهر (حاکم خراسان) نامه‏اى نوشت که او را کمک‏نماید.
موسى بن‏بوغا، خاقان بن‏مفلح ترک را سردار لشکر خویش گردانید و به او ماموریت‏داد که در سر راه خود، شورش مردم قم را فرو نشاند و مالیات عقب مانده را وصول‏نماید و کسانى را که از دستورهاى وى سرپیچى کنند، سرکوب کند و در رى به اردوى‏بغداد ملحق گردد.
ابن‏مفلح پس از چند روز تلاش، از حصار قم گذشت و وارد شهر گردید و تنى چند ازسران را به قتل رسانید و مالیات چند ساله قم را وصول نمود.
یکى از اعمال ناشایستى که انجام داد این بود که دستور داد سایبانى که روى‏مزار احمد بن‏قاسم ساخته بودند، خراب کنند! سپس به جانب رى حرکت کرد.
مدتى پس از خراب شدن سایبان کسى او را زیارت نمى‏کرد، تا اینکه در سال 371 ه .
ق یکى از مردان صالح قم خواب دید در اینجا مردى فاضل مدفون مى‏باشد و زیارت کردن‏او داراى اجر و ثواب بسیار است. از آن پس دوباره بر آن قبر سایبانى ساختند ومردم براى زیارت و طلب شفا به آنجا روى آوردند.
پس از گذشت زمانى، مردم قم بر فراز تربت وى قبه‏اى بنا نهادند.
این مقبره به مرور ایام رو به خرابى نهاد و بارها تعمیر و بازسازى شد تااینکه در سال 780 ه .ق از ناحیه على بن‏عزالدین اسحق (فرزند على بن‏صفى‏الدین)حاکم عراق تجدید بنا شد و گنبد کنونى که قرنها از آن مى‏گذرد از آثار باقیمانده‏وى است. مولف تاریخ قم مى‏نویسد:
بعضى از افراد مورد اعتماد چنین نقل کردند که عده‏اى از کسانى که داراى امراض‏صعب‏العلاج بودند و دکترها از معالجه آنها ناامید گشتند به این بارگاه پناه‏آوردند و از این بزرگوار شفا گرفتند.
گنبد و بارگاه
در این بارگاه علاوه بر احمد بن‏قاسم، خواهرش فاطمه، مادر سیدمحمد عزیزى، نیز مدفون است. گنبد آن، گنجینه آثار هنرى و از بناهاى اصیل‏باستانى است که تزئینات گچبرى خود را تا حال حفظ کرده است و تاریخ بناى آن سال‏780 ه .ق مى‏باشد.
کتیبه‏اى به طور سینه‏بندى و به خط ثلث‏برجسته در داخل گنبد وجود دارد که ازجنبه تاریخى حائز اهمیت است و روى آن این عبارات گچبرى شده، نظر هر بیننده رابه خود جلب مى‏نماید:
«لله الاعانه و الاغاثه. امر ببناء هذه العماره الرفیعه و الروضه المنیعه مرقدالمعصوم المظلوم احمد بن‏قاسم بن‏موسى بن‏جعفر بن‏محمد بن‏على بن‏الحسین بن‏على‏بن‏ابیطالب (علیهم السلام) الصاحب الاعظم الاعدل الاعلم ملاذ طوایف الامم مستعبد ارباب‏السیف و اصحاب القلم صاحب دیوان الممالک و الامم ملجا العظماء العالم موئل‏صنادید بنى‏آدم، عمیم المواهب و النعم عضد الخواتین المنصور بنصره خیر الناصرین‏قوام الحق و الدنیا و الدین مغیث الخلایق اجمعین على بن‏الصاحب الاعظم السعید عزالحق و الدنیا و الدین اسحق بن‏على الصفى الماضى عظم الله تعالى قدره بعمل‏ابن‏محمد على ابوشجاع البناء» در اینجا تذکر چند نکته ضرورى است:
1 در نسب‏نامه امامزاده اشتباهى در کتیه مزبور راه یافته و نام موسى درسلسله انساب افزوده شده است.
2 این کتیبه در بعضى نشریات با چند اشتباه نقل شده است.
3 بانى این بناى تاریخى على بن‏عزالدین وزیر دولت‏شیخ ابواسحق و آل مظفربوده است.
بازسازى بارگاه
در این اواخر از طرف اداره اوقاف و امور خیریه قم، این گنبد وبارگاه تعمیر اساسى گردید. ضریح نقره‏اى و زرنگار مجللى روى قبر نصب نموده‏اند که‏رویش این عبارات منقوش است:
«سازنده ضریح مطهر، احمد و عباس پرورش، قلمزنى علیرضا و حسن اسدى،نجارى حاج‏نعمت‏الله حیدرزاده، اصفهان‏1369 شمسى‏» روى قبر سنگ مرمر زیبایى قرار داده شده‏که این عبارات بر آن کنده شده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم مرقد مطهر حضرت ابوالحسین احمد بن‏قاسم بن‏على بن‏جعفرالعریضى علیهم صلوات الله، از فرزندان امام صادق(ع).» مدفن مقدس حضرت فاطمه‏خاتون زوجه عبدالله بن‏عزیز بن‏حسین بن‏على بن‏محمد دیباج، مادر بزرگوار سید سربخش‏که در قم مدفون است‏نقل از گنجینه آثار قم بازسازى 1411 ه .ق راوقاف قم.

تبلیغات