چکیده

پیشرفت های اخیر در فنآوری اطلاعات و ارتباطات، موج جدیدی از استقبال عمومی برای استفاده از این مزیت نوین را بدنبال داشته است. تجارت الکترونیک در راستای گسترش کسب و کارهای مجازی یکی از این منافع جدید بشمار می رود. در این راستا دانشگاه ها بعنوان خاستگاه تولید و کمک به پذیرش فنآوری، همواره نقش مهمی را در توسعه تجارت الکترونیک ایفا مینمایند. مطالعه حاضر عوامل موثر بر میزان پذیرش و بهره گیری از تجارت الکترونیک در میان اعضای هیأت علمی تربیت بدنی وکشور را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور به تعداد 150 نفر براساس روش نمونه گیری کوکران بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته پذیرش و بهره گیری از تجارت الکترونیک و پرسشنامه های عوامل فردی و محیطی از پرسشنامه لی و عزیزی و حاج کریمی بود. از نظر متخصصان برای تأیید روایی صوری و محتوایی، از تحلیل عاملی تائیدی برای تأیید روایی سازه و از آلفای کرونباخ برای پایایی آنها و از مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیات استفاده شد. یافته ها نشان داد در میان عوامل فردی، تجربه مستقیم، ریسک درک شده و فایده درک شده بیشترین تأثیر را بر میزان پذیرش و تجربه مستقیم، ریسک مورد انتظار و دانش بیشترین تأثیر را بر میزان بهره گیری تجارت الکترونیک توسط اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی داشته است. به نظر می رسد عامل اصلی عدم استقبال از معاملات اینترنتی در ایران، ریشه در عوامل فردی و محیطی دارد به طوریکه این عدم اعتماد و اطمینان در اعضای هیأت علمی نیز تاثیر زیادی دارد

Factors affecting the acceptance and use of electronic commerce among the members of the faculty of physical education and sports sciences

Recent advances in information and communication technology have followed a new wave of public acceptance to use this new advantage. E-commerce is considered one of these new benefits in line with the expansion of virtual businesses. In this regard, universities always play an important role in the development of electronic commerce as the origin of production and helping to accept technology. The present study investigated the factors affecting the acceptance and use of electronic commerce among the members of the faculty of physical education and sports sciences in the country. The statistical population included all the members of the scientific faculty of physical education and sports sciences in the number of 150 people based on Cochran's sampling method. The measurement tool included a researcher-made questionnaire of acceptance and use of electronic commerce and personal and environmental factors questionnaires from Lee and Azizi and Haj Karimi . According to experts, confirmatory factor analysis was used to confirm construct validity, Cronbach's alpha was used for their reliability, and structural equation model was used to test hypotheses. The findings showed that among individual factors, direct experience, perceived risk, and perceived benefit have the greatest effect on the level of acceptance, and direct experience, expected risk, and knowledge have the greatest effect on the level of use of electronic commerce by the members of the education faculty. He has physical and sports sciences. It seems that the main reason for the lack of acceptance of internet transactions in Iran has its roots in personal

تبلیغات