آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

نزول با کرامت‏حضرت معصومه(س) در شهر قم رحمتى بود از جانب پروردگار که ساکنان این شهر را تا به امروز نورباران ساخته است. شیعیان شیفته اهل بیت(ع) در این شهر به پاس این رحمت در شادى و سوگ آن اهل بیت آفتابى شعرها سروده و کتابها نگاشته‏اند. در این نوشتار، رساله‏ها، کتابها و مقالات مستقلى که به زندگانى حضرت معصومه(س)، تاریخچه حرم و ذکر احادیث و زیارات آن حضرت نگارش یافته را براى شما شیفتگان معارف آل‏الله به معرفى مى‏نشینیم.
تاریخچه زندگانى حضرت معصومه(س)
حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر امام موسى بن جعفر(ع)، بنا به گفته معروف اول ذى‏قعده سال‏173 ق چشم به جهان گشود. تاریخ تولد آن حضرت براى اولین بار در کتاب وسیلة المعصومیه، ص 65 به نقل از کتاب نزهة الابرار نسب اولاد الائمة الاطهار ذکر شده است. رشد و بالندگى آن حضرت در مدینه بوده تا آنکه در سال 201 ق که برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا(ع) در خراسان بسر مى‏برد، مسافرت تاریخى خود را براى دیدار آن حضرت آغاز ولى در نیمه راه در شهر قم بیمار شد و در 12 ربیع‏الثانى 201 ق به نداى رب لبیک گفت.
کتابهایى که در باره تاریخچه زندگانى آن حضرت به ترتیب تاریخ منتشر شده عبارتند از:
احوالات حضرت فاطمه معصومه(س)
از: شیخ محمدحسین بن‏محمدحسن قمى متخلص به مفلس و ملقب به اردشیر، (متوفاى‏1367ق)از این کتاب اطلاعى در دست نیست و مؤلف در مقدمه کتاب تحفة الفاطمیین فى احوال القم و القمیین خود در ذکر آثارش از آن یاد نموده است. مرحوم خیابانى صاحب علماى معاصرین کتاب تحفة الفاطمیین را ملاحظه کرده و در کتاب ذخایر الاسفار خود بخش کوتاهى از آن را نقل نموده است.
در این بخش چند قصیده و غزل در مدح حضرت معصومه(س) از جمله این قصیده از شاعرى به نام زکى باغبان اهل قم و معاصر شاه سلمان صفوى نقل شده است:
این گنبد رفیع که دائم منور است این بارگاه دختر موسى‏بن جعفر است خاک درش از تربت پاکش معطر است عمش یقین بدان که على بن‏جعفر است یا رب بود به روز جزا حمله‏دار قم خاک فرج که مدفن اولاد مرتضى است اینجا حریم خواهر سلطان دین رضاست خاک درش به چشم خلایق چو طوطیاست شاهى که خشت گنبد با رفعتش طلاست چندین حدیث گفته به وصف دیار قم هستند چهار صد و چهل و چار از شرف مدفون به امر حق همه چون در در این صدف اولاد مرتضى على آن شاه لوکشف فرقى مدان میان قم و کعبه و نجف جان مى‏دهند اهل خرد در نثار قم روزى که حشر و نشر قیامت‏بپا شود ایمان و کفر و نیک و بد از هم جدا شود بهر حساب خلق چو میزان بپا شود بر اهل قم محاسبه در قبرها شود خوشدل کسى که دفن شود در مزار قم هر جا که موج فتند تو را در میان گرفت طغیان نمود ظلم تمام جهان گرفت فصل بهار زندگیت را خزان گرفت باید که پند از «زکى باغبان‏» گرفت خود را کشید و رفت‏به قم یا جوار قم
وسیلة المعصومیه
از: حکم میر ابوطالب، مشهور به بیوک‏آقا واعظ حسینى تبریزى.
این کتاب را تا به حال به عنوان اولین کتاب مستقل در باره حضرت معصومه(س) شناخته مى‏شود، مؤلف در یک مقدمه و هفت فصل تنظیم کرده است. عنوان مقدمه و فصول آن عبارتند از:
مقدمه: در فوائد توسل‏فصل اول: وصف دارالامان قم‏فصل دوم: اجر و ثواب زیارت آن حضرت‏فصل سوم: کرامات آن حضرت‏فصل چهارم: عبادت آن مخدره‏فصل پنجم: مصائب آن جلیله‏فصل ششم: فضل زیارت حضرت عبدالعظیم حسنى و حضرت امامزاده حمزه و امامزاده طاهرفصل هفتم در فضایل زیارت عموم سادات
خاتمه: در توسل به حصرت حجت(عج)
مؤلف در این کتاب به نقل از کتاب نزهة الابرار فى نسب اولاد الائمة الاطهار نقل نموده است که ولادت حضرت معصومه(س) در اول ذى‏قعده‏173 و وفاتش در 12 ربیع‏الثانى‏209 واقع شده و در هنگام رحلت‏27 سال عمر داشتند. متاسفانه کتاب نزهة الابرار در هیچ جایى معرفى نشده و مؤلف آن نیز مجهول است.
مؤلف، کتاب دیگرى به نام وسیلة الزائرین دارد که در تبریز به چاپ رسیده است.
- چاپ سنگى، تهران، کاتب احمد زنجانى، ربیع‏المولود 1371ق، قطع رقعى،106ص.
حضرت معصومه(س) و شهر قم‏محمد حکیمى، مشهد، آستان قدس رضوى، 1365ش.
زندگانى حضرت معصومه(س) و تاریخ قم
سید مهدى صحفى، قم، کتابفروشى صحفى
سیدة عش آل محمدسید ابوالحسن هاشم، قم، مطبعه علمیه،1416ق، وزیرى،137ص‏این کتاب در ده فصل با این عناوین تنظیم شده است:
1 - ولادتها و نشاتها 2 - القابها3 - هل تزوجت السیدة المعصومة علیها السلام؟ 4 - معاناتها 5 - هجرتها6 - الجنة لمن زارها7 - یا فاطمة اشفعى لى فى الجنة 8 - المعصومة تحدثنا9 - معجزاتها و کراماتها 10 - الشعراء فى رحاب السیدة المعصومة. خاتمه: زیارة السیدة المعصومة.
فاطمة بنت الامام موسى الکاظم
محمدهادى الامینى‏این کتاب با این عناوین تنظیم شده است:
1 - المدخل 2 - بواعث تالیف الکتاب‏3 - بنات الامام موسى الکاظم(ع) 4 - فاطمة المحدثة 5 - فاطمة تتحسس عن اخیها6 - وفاة فاطمة و مدفنها7 - زیارة مشهد فاطمة 8 - مزار السیدة فاطمة علیها السلام 8 - کرامات فاطمة‏9 - فى جوار فاطمة 10 - مصلى فاطمه 11 - وقفة مع این واضح یعقوبى‏قم، مطبعة مهدیه،1393 ش / 1405ق، قطع وزیرى، 160ص.
نگین قم (آشنایى با شخصیت‏حضرت معصومه علیها السلام)
از: جواد محدثى (فارسى)
این کتاب براى آشنایى جوانان و زائران با زندگانى حضرت معصومه علیها السلام نوشته و در یازده بخش کوتاه با این عناوین تنظیم شده است:
قم حرم ائمه(ع)، کریمه اهل بیت، در سایه تربیت رضوى، فاطمه راوى حدیث، رحلت، فضیلت زیارتش، سازندگى زیارت، ادب و آداب زیارت، زیارتنامه حضرت معصومه(س)، ترجمه زیارتنامه، نگین قم (شعر) از مؤلف.
قم، نشر معروف، چاپ اول، پاییز 1374ش، قطع پالتوى کوچک، 48ص.
کریمه اهل بیت علیهم السلام (فارسى)
از: على‏اکبر مهدى‏پورکتاب بدون فصل‏بندى است و اهم مطالب آن عبارتند از:
دارالایمان قم، شخصیت و القاب حضرت معصومه(س)، احادیثى که حضرت معصومه(س) روایت نموده‏اند، احادیث در فضیلت زیارت حضرت معصومه(س)، حرکت تاریخى حضرت معصومه(س)، تاریخچه حرم حضرت، کرامتهاى حضرت، سیماى تابناک حضرت در ادب فارسى، چهل حدیث پیرامون قم، مسجد جمکران و تاریخ و آداب آن، ازدواج نکردن حضرت معصومه، نامه امام هشتم به حضرت معصومه،
کتابشناسى قم و حضرت معصومه.
این کتاب در قطع رقعى در53 ص در قم توسط مؤسسه نشر و مطبوعات حاذق در 1414ق / 1374ش به چاپ رسیده است.
زندگانى حضرت معصومة علیها السلام (حیات الست)
از: مهدى منصورى‏قم، کتابفروشى صحفى، 1380ق، رقعى، 32ص.
حضرت معصومه فاطمه دوم (فارسى)
از: محمد محمدى اشتهاردى‏این کتاب در3 فصل بدین ترتیب تنظیم شده است:
1 - تاریخچه قم و برخاستگان آن و حوزه علمیه 2 - زندگینامه حضرت معصومه(س) از آغاز تا شهادت - چند کرامت از دیدگاه حضرت معصومه(س) - سیر تاریخى بارگاه حضرت معصومه(س) به طور کوتاه‏3 - مسجد جمکران، امامزادگان و مکانهاى دیدنى قم
چاپ: قم، انتشارات علامه، تابستان 1375ش، قطع رقعى،236ص.
همچنین تلخیصى از این کتاب در96ص به قطع جیبى در قم چاپ شده است.
چکامه شرح مسافرت حضرت معصومه(س) از مدینه تا قم (شعر فارسى)
از: عباس‏خان افشار متخلص به پریشان‏شرحى است‏به نظم از آغاز حرکت تاریخى حضرت معصومه(س) از مدینه تا رحلت در قم. این منظومه در حدود سیصد بیت است.
نسخه‏اى که به حرم حضرت معصومه(س) تایپ شده، اصل است که توسط مؤلف به کتابخانه حرم در اربعین سال 1375ق / 1335ش اهدا شده است. قطع رقعى،23ص، هر صفحه 14 سطر.
آغاز چکامه به این صورت است:
فراق‏نامه نویسان راه دور دراز حکایت غم هجران چنین کنند آغاز محرران اساطیر دفتر عشاق بنوک خامه چنین کرده‏اند شرح فراق
پایان چکامه:
شکر خدا که قصر بهشتیت‏ساخته هر بیت و هر قصیده که انشاء مى‏کنم ذاتیست است آه و ناله پریشان به طبع من من طبع خود به ناله نه معتاد مى‏کنم
حیات حضرت معصومه قم
از: سید حیدر مهدى‏حیدرآباد پاکستان،1983م، قطع جیبى، 100ص.
در حریم حضرت معصومه(س)از: على‏اکبر مهدى‏پورقم، 1415ق.
زندگانى حضرت معصومه(س)از: محمد شیرین کلام‏چاپ قم.
حضرت معصومه را بهتر بشناسیم‏از: على‏اکبر مهدى‏پورمقاله: مکتب اسلام، سال 30ش، 2 چاپ، 1410ق.
فاطمه بنت الامام موسى بن‏جعفراز: سید محمدباقر ابطحى‏این کتاب از مستدرکات جلد17 عوالم است.
قم،1409ق، 40 صفحه وزیرى‏ب: احادیث‏حضرت معصومه (س)حدیث‏هاى گهربارى که از حضرت نقل شده متاسفانه تعداد اندکى از آنها بدست ما رسیده است که تعدادشان از پنج عدد تجاوز نمى‏کند. در باره احادیث آن حضرت این کتابها تالیف شده است.
مسند فاطمه معصومه(س)
از: سید على‏رضا سیدکبارى‏مؤلف در این کتاب با تلاش در خور تقدیر پنج‏حدیث را که از طریق فاطمه بنت موسى‏بن‏جعفر علیها السلام روایت‏شده نقل نموده و کاوشهایى پیرامون متن احادیث و روایات آنها نموده است.
قم - انتشارات زائر ، 1375 ش، قطع رقعى، 108 ص.
همچنین در کتاب کریمه اهل بیت ص 65 -77 روایات نقل شده از طریق آن حضرت تحت عنوان محدثه آل طاها (سه روایت) نقل شده‏اند.
ج: زیارت و تعزیه و مدایح حضرت معصومه(س)
زیارت حضرت معصومه(س) و فضیلت زیارتش اولین بار در کامل الزیارات از امام رضا(ع) و امام جواد(ع) نقل شده است.
تعزیه حضرت معصومه(س)
از صادق همایونى‏مقاله‏ایست که در مجله کاوه شماره 41 و 42 (چاپ 1351 ش) در مونیخ به چاپ رسیده است.
زیارتنامه حضرت معصومه
تا کنون جزوات و کتابهاى متعددى به این نام منتشر شده است.
در حریم حضرت معصومه(س) یا زیارتنامه کریمه اهل بیت‏از: على اکبر مهدى‏پورقم - 1415 ق.
لمعات عشق‏از: حیدر آقا تهرانى متخلص به معجزه‏شامل مدایح و قصایدى که در باره حضرت معصومه(س) سروده شده است.
قم -1369 ش، قطع خشتى، 131 ص.
ودیعه آل محمد فاطمه معصومه
از: محمد صادق انصارى‏قم -1413 ق، قطع وزیرى، 32 ص.
د: بارگاه حضرت معصومه(س)
مزار فیض آثار حضرت همیشه مورد توجه اهل دل و دردمندان بوده و به همین جهت‏شیعیان همیشه تمام سعى و تلاش خود را در آبادى و تزیین آن به کار برده‏اند و در هیچ زمانى با مرور ایام و تکرار حوادث مرقد منور آن حضرت بدون بارگاه نبوده است. در تاریخچه بارگاه آن حضرت این کتابها نگاشته شده است.
کتابهاى حرم مطهر حضرت معصومه(س) و خطیره‏هاى اطراف آن(فارسى)
از: دکتر منوچهر ستوده‏در این کتاب، کتیبه‏ها و کتابهاى مربوط به ضریح حضرت معصومه(س) و درهاى آن و مسجد بالاسر و ایوان‏ها و صحن‏هاى اطراف حرم و مقبرهاى خانوادگى داخل صحن‏ها همراه با 92 عکس از کتیبه‏ها معرفى شده است.
قم - کتابخانه حضرت آیة‏الله العظمى مرعشى نجفى، 1375 ش، قطع وزیرى بزرگ، 188 ص.
بارگاه حضرت معصومه(س)
بیژن سعادت‏چاپ ایتالیا، فلورانس چاپ‏1977 م‏این کتاب در سه جلد تنظیم شده: 1 - تاریخچه حرم مطهر و بناهاى وابسته 2 - همان مطالب به زبان انگلیس‏3 - عکسهایى رنگى از حرم و آستانه حضرت معصومه.
بارگاه حضرت معصومه(س)
نشریه شهردارى قم‏شامل تاریخچه حرم مطهر و زیارتگاه قم همراه با تصاویر.
تربت پاکان
از: سید حسین مدرسى طباطبایى‏این کتاب در دو جلد است و در آن تاریخ آستانه مقدسه، بناهاى تابعه، اسناد، مدارک وقفنامه‏ها و ... معرفى شده‏اند.
قم - 1355 ش، دو جلد، 1228 ص.
راهنماى قم‏به قلم گروهى از دبیران و صاحب‏نظران‏شامل تاریخچه قم، توصیف حرم و ابنیه وابسته، نفایس آستانه، آیین‏نامه داخلى حرم، تاسیسات جدید و قدم و اسامى مدفونین اطراف آستانه، شامل 64 عکس و یک نقشه با مقدمه‏اى از رشید یاسمى استاد دانشگاه تهران.
تهران، چاپخانه مجلس، قطع رقعى، 172 ص + 64 ص عکس.
کتیبه‏هاى آستانه مقدسه قم
از: منوچهر ستوده‏مقاله: در مجله معارف اسلامى نشریه سازمان اوقاف ش 2 (مسلسل‏16) منتشر شده است.
نشریه آستانه مقدسه قم
شامل گزارشى از گذشته و حال حرم و بقاع تابعه با تعدادى عکس و تفصیلات‏قم -1347 ش، 48 ص، قطع وزیرى.
ه: کتابخانه حضرت معصومه(س)
در کنار مزار مبارک آن حضرت همیشه کتابخانه‏اى دایر بوده که کهن‏ترین سند آن وقفنامه‏اى است هم اکنون در یکى از قرآنهاى حرم موجود است و طبق آن، قرآن را در سال 594 ق بر مرقد منور آن حضرت وقف نموده‏اند. کتابخانه فعلى حاصل تلاش چند تن از شخصیتهاى مذهبى و دینى معاصر است و هم اکنون در آن قریب 400 قرآن نفیس خطى و 2000 نسخه خطى، 3400 نسخه چاپ سنگى و 65000 کتاب چاپى و آرشیو مجلات متعدد نگهدارى و مورد استفاده محققین است. در باره کتابخانه حرم تا بحال کتابهاى زیر منتشر شده است:
فهرست نسخ خطى کتابخانه آستانه مقدسه قم
از: محمد تقى دانش‏پژوه‏در این فهرست‏حدود سیصد جلد قرآن کریم دستنویس آستانه و 800 نسخه خطى معرفى شده و مقدمه مفصلى دارد در تاریخ قم.
قم - 1355 ش، قطع وزیرى بزرگ.
فهرست نسخ خطى کتابخانه آستانه مقدسه قم جلد اول
از: حسن نقیبى‏در این فهرست 400 نسخه از نسخه‏هاى خطى که به کتابخانه آستانه افزوده شده‏اند معرفى شده است.
قم، انتشارات زائر،1373 ش.
فهرست نسخ خطى کتابخانه آستانه مقدسه قم جلد دوم
از: على صدرایى‏نیادر این فهرست 364 نسخه خطى از نسخه‏هاى جدید کتابخانه آستانه معرفى شده است.
نسخه‏هاى خطى دفتر پنجم (1346 ش) ص‏397 - 398، از انتشارات دانشگاه تهران. در آن کتابخانه آستانه قم معرفى شده است.
گنجینه هزار ساله (معرفى کتابخانه آستانه مقدسه) مقاله، مجله کوثر، ش 1.
ذخایر الاسفار، مولا على خیابانى تبریزى، به تصحیح و تحقیق نگارنده، چاپ شده در میراث اسلامى ایران، سال سوم (1374 ش)، ص 621 -653، سال چهارم (1375 ش)، ص 81 - 130، قم، انتشارات کتابخانه حضرت آیة‏الله مرعشى نجفى.
- کامل الزیارات، ابى‏القاسم جفعر بن‏محمد بن‏قولویه قمى (متوفاى 368) قم، مؤسسه نشر اسلامى،1417 ق، ص‏536.

تبلیغات