آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

چهارده قرن پیش، زمانى که جهل سرتاسر حجاز را فرا گرفته بودپیامبر گرامى اسلام فرمود: «صوموا تصحوا...روزه بگیرید تا تندرست‏شوید»و فرمود: معده خانه هر دردى است، و پرهیز و اجتناب (ازغذاهاى نامناسب و زیاده‏خورى) اساس و راس هر داروى شفابخش است.
دانش بشرى در این چند سال متوجه نقش مهم روزه در تامین سلامت انسان شده است‏از این روى در کشورهاى مختلف کلینیک‏هایى تشکیل شده است که مبناى درمان آنهاروزه است و تا کنون از این طریق بیماران زیادى شفا یافته‏اند. اینک با چند کلام‏از دانشمندان که عمق کلام پیامبر(ص) را آشکار مى‏کند، آشنا مى‏شوید.
1 دکتر الکسیس کارل;
«با روزه‏دارى قند خون در کبد مى‏ریزد و چربیهایى که درزیر پوست ذخیره شده‏اند، پروتئین‏هاى عضلات و غدد، و سلولهاى کبدى آزاد شده به‏مصرف تغذیه مى‏رسند.»
2 دکتر ژان فروموزان;
«وى معالجه با روزه را به شستشوى‏احشاء تعبیر مى‏کند که در آغاز روزه‏دارى، زبان باردار است ... که پس از سه چهارروز بو برطرف مى‏شود، اسیداوریک ادرار کاهش مى‏یابد، و شخص احساس سبکى و خوشى‏خارق‏العاده مى‏کند. در این حال اعضاء هم استراحتى دارند».
3 دکتر تومانیانس;
«فایده بزرگ کم خورى و پرهیز از غذاها، در یک مدت‏کوتاه، آن است که، چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت‏یک ماه روزه‏دارى مواد غذایى شکم خود را دفع کند و همین‏طور کبد که براى حل و هضم‏غذا مجبور است دائما صفراى خود را مصرف کند، در مدت سى روز ترشحات صفراوى راصرف حل کردن باقى‏مانده غذاى جمع‏آورى شده خواهد کرد.
دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا، اندکى فراغت‏حاصل کرده و رفع خستگى‏مى‏کند، روزه، یعنى کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینى از سال و این بهترین راه‏معالجه و حفظ تندرستى است، که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته‏است، مخصوصا امراضى را که بر دستگاه گوارش به خصوص کلیه و کبد عارض مى‏شود و به‏توسط دارو نمى‏توان آنها را علاج کرد، روزه به خوبى معالجه مى‏کند، چنانچه بهترین‏داروها براى برطرف ساختن سوء هاضمه روزه گرفتن است. مرض مخصوص کبد نیز که موجب‏«یرقان‏» مى‏گردد بهترین طریق معالجه‏اش روزه گرفتن است، چه آنکه ایجاد این مرض‏اغلب اوقات به واسطه خستگى کبد است که در موقع زیادى عمل و فعالیت، نمى‏تواندصفراء را از خون بگیرد.»
4 دکتر گوئل پا;
5ٍ4 بیمارى‏هااز تخمیر غذادر روده‏هاست که همه‏باروزه اصلاح مى‏گردد.
5 دکتر آلکسى سوفورین;
«جسم به هنگام روزه به جاى غذا از مواد داخلى‏استفاده مى‏کند و آنها را مصرف مى‏کند، و مواد کثیف و عفونى که در جسم هست‏و ریشه و خمیره بیمارى‏هاست، از بین‏مى‏رود و به‏این طریق روزه سبب بهبودى همه‏بیمارى‏هاست. از این رو جسم خود را به وسیله روزه‏از داخل نظیف و پاکیزه کنید.»
6 دکتر کارلو;
«هر شخص بیمار باید در هر سال‏مدتى از غذا پرهیز کند; زیرا مادامى که غذا به تن مى‏رسد میکربها در حال رشداست، ولى هنگامى که از غذا پرهیز کند، میکربها روبه ضعف مى‏روند... روزه‏اى که‏اسلام را واجب کرد، بزرگترین ضامن سلامتى تن است.»
7 دکتر رو;
«روسیک اسوجى تعداد زیادى از بیماران مبتلا به سفلیس شدیدرا بهبودى بخشید و تنها داروى وى امساک و روزه بود.»
8 «بندیک‏» دانشمند فیزیولوژیست:
«یک دوره روزه سى و یک روز است ...
در این مدت در ترکیب خون هیچ گونه اختلاطى به هم نرسیده و آن نورى که در بعضى‏از روزه‏داران دیده مى‏شود، یک حالت جوانى و نشاطى است که براى روزه‏داران رخ‏مى‏دهد».
9 «اوتو بوخنگر»;
وى تحقیقات جامعى پیرامون اثرات روزه انجام داد و باتشکیل کنفرانسى در یک کنگره پزشکى نتاج آن را اعلام کرد، متن این کنفرانس که به‏صورت کتاب و به شش زبان از طرف کلینیک‏این دکتر انتشار یافت، با استقبال فراوانى‏روبرو شد.
وى مى‏گوید: «اکثر بیمارى‏هاى حاد و مزمن را مى‏توان به وسیله روزه بهبودبخشید، یا از شدت آنها کاست.» وى مى‏گوید: به هنگام روزه، بدن بیمار پست‏ترین‏مواد را از سراسر بدن جمع‏آورى کرده و مى‏سوزاند، نیروهاى نوسازى بدن انسان به‏هنگام روزه فعال مى‏شوند و تصفیه و ترمیم بافتها را شروع مى‏کنند... در مدت پنجاه‏سال که از تاسیس «کلینیک اوتو بوخنگر» مى‏گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار دراین کلینیک توسط روزه درمان شده‏اند.
10 دکتر «عبدالعزیز اسماعیل پاشا»;
براى معالجه در موارد زیر از روزه‏استفاده مى‏شود.
الف) در مورد اضطراب مزمن امعاء و هنگامى که مقرون با تخمیر مواد زلالیه ومواد نشاسته‏اى باشد. در این موقع روزه، مخصوصا از جهت نیاشامیدن آب میان‏دوخوراک و ایجاد فاصله طولانى نوبت‏هاى غذا، علاج قطعى است و این خصوصیات در موردروزه ماه رمضان کاملا رعایت‏شده است.
ب) هنگام زیاد شدن وزن که ناشى از کثرت خوراک و کمى حرکت‏باشد. در این موردروزه با رعایت اعتدال در غذا، افطار و اکتفاء به آب هنگام سحر از هر قسم‏معالجه‏اى مفیدتر است.
ج) زیادى فشار خون.
د) مرض قند.
ه) در مورد التهاب حاد و مزمن کلیه که مقرون با ترشح و تورم باشد.
و) در مورد امراض قلب که توام با تورم باشد.
ز) التهاب مزمن مفاصل، خصوصا وقتى که توام با امراض چاقى باشد بطورى که غالب‏زنها پس از سن چهل‏سالگى به بعد به آن مبتلا مى‏شوند. در این باره دیده شده است که‏در ماه رمضان این مرض به درجات خفیف‏تر از موقعى است که برق و خون گرفتن و ادویه‏و تمام مسائل طب جدید به کار برده مى‏شود.
11 دکتر کارلو;
چون امراض زیاد شده‏اند، خود را ناگزیر مى‏بینم که هم‏وطنان‏خود را نصیحت کنم و آنها را بوسیله دوایى مؤثر که در دسترس هر فقیر و ثروتمندباشد، راهنمایى کنم و این همانا روزه‏اى است که محمد(ص) در جزیره العرب تشریح‏نمود.
12 دکتر آندره پاسک;
وى ضمن سودمند شمردن روزه براى بیماریها مى‏گوید: درصورت وجود ناراحتیهاى وخیم چشم (ورمها، ورم شبکیه، ورم بافت ملتحمه، آب مرواریدو آب سبز) روزه حتما ضرورى است.
13 دکتر «آلن مویل‏»;
روزه (بهداشتى) چهار فایده عمده زیر را در بر دارد:
1 مانع تجمع مواد سمى مى‏شود.
2 باعث استراحت دستگاههاى گوارش مى‏گردد.
3 به وسیله روزه بدن انرژى خود را صرف دفع سموم مى‏کند.
4 نیروى حیات تحریک مى‏شود تا مواد زاید دفع گردد.
14 پروفسور «ولادیمیر نیکى‏»;
در اثر گرسنگى (روزه‏دارى) غدد فوق‏کلیوى‏ترحات نا متعادل تمام غدد را خورده و آنها رابى مدتها متعادل خواهد ساخت

تبلیغات