آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

امروزه رویکرد گزارشگری در حسابداری، صرفا به انتشار رویدادهای اقتصادی منتهی نمی شود. لذا شرکت های زیادی در جهان در پاسخ به تقاضای ذینفعان و افزایش پاسخ گویی به جوامع، اطلاعاتی را در مورد عملکرد اجتماعی خود منتشر می کنند. از طرفی توسعه پایدار در اسلام (رسیدن به اهداف متعالی انسان) دارای ابعاد مادی و معنوی می باشد و مفهوم کلی توسعه پایدار فقط رفاه و آسایش اقتصادی را جستجو نمی کند بلکه رفاه عموم از منظر اجتماعی را نیز در بر می گیرد. هدف از انجام این پژوهش استخراج مولفه های بعد اجتماعی گزارشگری توسعه پایدار از متون اسلامی (قرآن و احادیث) با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد نشانه شناختی می باشد. قرآن کریم و نیز 148 جلد کتب دینی با روش نمونه گیری غیر احتمالی به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. یافته های پژوهش بیانگر این است که مولفه های بعد اجتماعی گزارشگری پایداری در قرآن و احادیث شامل 25 مولفه در ابعاد مختلف می باشد.

Identifying social criteria for sustainable reporting based on Islamic texts

Today, the reporting approach to accounting does not simply lead to the publication of economic events. Therefore, many companies in the world publish information on their social performance in response to the demand of stakeholders and increasing accountability to communities. On the other hand, sustainable development in Islam (achieving the transcendent goals of human beings) has material and spiritual dimensions. Moreover, the general concept of sustainable development not only seeks economic welfare and comfort but also includes public welfare from a social perspective. The purpose of the present study is to extract the components of the social dimension of sustainable development reporting from the holy Islamic texts (Qur'an and hadiths) using a qualitative content analysis method with a semiotic approach. The Holy Quran and 148 volumes of religious books have been selected as a sample by non-probabilistic purposeful sampling method. The findings indicate that the components of the social dimension of sustainability reporting in the holy Qur'an and hadiths include 25 components.

تبلیغات