آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

زمینه و هدف: تجربه بزه دیدگی در دوران طفولیت و نوجوانی، یکی از عواملی است که می تواند آن چنان تأثیری بر طفل و نوجوانِ بزه دیده بگذارد که به عنوان علت روی آوری به بزهکاری در سنین بزرگ سالی به شمار آید. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر پیشگیری از بزه دیدگی اطفال و نوجوانان در فضای مجازی بود.روش: این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و روش تحقیق آن، پیمایشی است. جامعه آماری، والدینِ اطفالِ بزه دیده در فضای مجازی، مدیران و معلمان مدارسی بودند که تجربه مواجهه با طفل و نوجوانِ بزه دیده در فضای مجازی را داشته اند؛ و 384 نفر نمونه آماری را تشکیل داد. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی انجام شده است. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 94/0به دست آمد. روایی صوری پرسش نامه توسط استادان، متخصصان و خبرگان بررسی شد و پس از اعمال اصلاحات محتوایی مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل رگرسیون و نرم افزار «اس.پی.اس.اس» نیز داده ها تجزیه وتحلیل شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داده است که میانگین نمرات دو متغیر «نقش خانواده و مدرسه» در پیشگیری از بزه دیدگی اطفال و نوجوانان، بالاتر از حد متوسط بوده است. با استفاده از معادله خط رگرسیون، نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از بزه دیدگی اطفال و نوجوانان در فضای مجازی مقایسه شد؛ ضریب همبستگی بین پیشگیری رشدمدار با نقش مدرسه و خانواده در پیشگیری 898/0 بود که نشان از همبستگی بسیار قوی و مستقیم بین متغیرها دارد. با توجه به مستقیم بودن رابطه، با افزایش میزان پیشگیریِ خانواده و مدرسه، میزان پیشگیری رشدمدار افزایش می یابد.نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که نقش خانواده از طریق توجه و نظارت بر فعالیت فرزندان در پیشگیری از بزه دیدگی اطفال و نوجوانان در فضای مجازی، بیشتر از نقش مدرسه است.

Factors Affecting the Prevention of Child and Adolescent Victimization in Cyberspace (Case Study: Tehran Province)

Background and objectives: The experience of being victimized during childhood and adolescence is one of the factors that can have such an impact on the victimized child and adolescent that can be considered the reason for turning to delinquency in adulthood. The purpose of this research was to investigate the effective factors in preventing the victimization of children and adolescents in cyberspace.Methodology: In terms of its objectives, this study is of an applied research type and in terms of research method, it is a survey study. The statistical population was the parents of children who were victimized in cyberspace, school administrators and teachers who had the experience of encountering children and adolescents who were victimized in cyberspace; 384 people formed the statistical sample. The sampling method has been done as a snowball. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha of 0.94. The face validity of the questionnaire was checked by professors, specialists, and experts, and it was confirmed after content corrections were applied. The data was analyzed using the one-sample t-test and regression analysis and SPSS software.Findings: The findings of the research have shown that the mean scores of the two variables of "the role of family and school" in preventing child and adolescent victimization were higher than the mean. Using the equation of the regression line, the role of family and school in preventing the victimization of children and adolescents in cyberspace was compared. The correlation coefficient between growth-oriented prevention and the role of school and family in prevention was 0.898, which shows a very strong and direct correlation between the variables. Due to the directness of the relationship, with the increase in the amount of family and school prevention, the amount of developmental prevention increases.Results: The results indicate that the role of the family is greater than the role of the school in preventing the victimization of children and adolescents in cyberspace through attention and supervision of children's activities.

تبلیغات