آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

به کارگیری متون ادبی در آموزش زبان فارسی همواره مورد توجه تدوین گران مواد درسی بوده است. به موجب استعاری بودن زبان فارسی، به کارگیری اصطلاحات و ضرب المثل ها در هر دو گونه گفتاری و نوشتاری زبان فارسی توسط فارسی زبانان، اهمیت تسلط غیرفارسی زبانان بر این اصطلاحات و مفاهیم فرهنگی ضروری به نظر می رسد. در باب آموزش زبان، یکی از مباحث حائز اهمیت، توجه به ارتقای مهارت های زبانی است. چهار مهارت شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن هر یک در جایگاه خود نقش بسزایی در فرایند یادگیری دارند. در امر آموزش زبان برای پرداختن به هر یک از این مهارت ها نیاز به مطالب آموزشی مناسب، مرتبط و هدفمند به شکل برجسته ای احساس می شود. تلاش ما در این پژوهش ارائه منبعی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان به واسطه متن ادبی با تأکید بر ارتقاء مهارت خواندن است. روش انتخابی این پژوهش برای تهیه و تدوین این متون، ساده سازی متون فارسی و سپس تدوین تمرین بر اساس رویکرد تکلیف محور است. برای این منظور قصه هایی از کلیله و دمنه مهدی آذریزدی (نیش عقرب، دوستی خرس و کبوتر بی صبر) انتخاب و برای فارسی آموزان سطح متوسط آماده شده است. روش کار به این صورت است که ابتدا اصل داستان ها آورده شده است؛ سپس عناصر داستانی آنها توصیف شده اند، در مرحله بعد ساده سازی واژگانی طبق چارچوب لکسنستین انجام شده و در پایان، ساده سازی نحوی مطابق نظرات مکس ول صورت گرفته است. برای اطمینان از مناسب بودن متون برای سطح متوسط، این متون در اختیار سه مدرس با سابقه سه سال به بالای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان قرار گرفت. در پایان با استفاده از مبانی رویکرد تکلیف محور به آموزش زبان -که امروزه جایگاهی قابل ملاحظه در میان دیگر رویکردها یافته است- تکالیف و فعالیت های پیش از خواندن، حین خواندن و پس از خواندن طراحی شدند.

Developing Reading Texts Taken from the Stories of Kalila and Dimna for Non-Persian Speakers

Using literary texts in teaching Persian to non-Persian speakers has always been the focus of material developers. Due to the metaphorical nature of the Persian language and the use of idioms and proverbs in both spoken and written forms of the Persian language by Persian speakers, mastering these idioms and cultural concepts by non-Persian speakers seems to be essential. Regarding language education, one of the important issues is paying attention to improving language skills. The four language skills i.e. listening, speaking, reading and writing play significant role in the learning process. In language education, to deal with these skills, the need for appropriate, relevant and purposeful educational materials is felt to be essential. In this research, the researches attempted has to provide a resource for teaching Persian language to non-Persian speakers through literary texts with an emphasis on improving reading skills. In this research, the method for compiling and developing these texts is simplifying the Persian texts and then developing exercises based on the task-based approach. To this end, some stories from Kalila and Demna by Mahdi Azarizdi (Scorpion Sting, Bear and Impatient Pigeon Friendship) have been selected and prepared for intermediate Persian learners. Accordingly, first original stories were presented, then their narrative elements were explained. In the next step, lexical simplification was conducted according to LEXenstein’s lexical simplification framework. Finally, syntactic simplification was conducted according to Maxwell's ideas. To ensure the appropriateness of the texts for the intermediate level, these texts were given to three teachers with three years of experience teaching Persian to non-Persian speakers. In the end, by using the basics of the task-based approach which currently has found a significant place among other approaches, the pre, during, and post-reading activities have been designed.

تبلیغات