آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

یکی از ابعاد شخصیتی مهم امام خمینی (ره) اندیشه عرفانی او است که یقیناً در رهبری آن حضرت تأثیر شایانی داشته است. ایشان عشق و محبت الهی را مثل سایر حکما و فلاسفه کاملاً شرعی و مبنای آن را قرآن و حدیث و ائمه می داند. به همین علت هم در آثار منثور و هم در آثار منظوم و عرفانی خود از اصطلاحات مجازی عرفا بهره بسیار برده است. هنر نیز از مضامینی از که در اندیشه امام خمینی(ره) به آن اشاره شده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری به صورت کتابخانه ای بوده است. یافته های پژوهش حاکی از این است امام خمینی (ره) علاوه بر اینکه در آثار خود از محبت و عشق الهی سخن گفته است اهل علم را از قضاوت ناصحیح درباره ی عشق و محبت الهی نهی می نماید و در نهایت امام مسئله عشق را نه تنها مشروع بلکه فطری دانسته است، می فرماید: فطرت اصلی انسان عبارت است از عشق به کمال مطلق. از سوی دیگر، هنر در منظر امام، وجهه ای اخلاقی و متعالی دارد. این حالت در هنر کشور ما پررنگ تر به نظر می رسد. امام خمینی هنر را ابزاری برای رسیدن به هدف والا و بالا که همان کمال انسانیت است، عنوان می کنند. از نگاه ایشان، هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. در گفتمان امام خمینی (ره)، عرفان و هنر از یکدیگر جدا نیست و با هدفی مشترک در عرصه جامعه معنا پیدا می کند.اهداف پژوهش:بررسی مقام عشق از منظر عرفانی امام خمینی (ره).بررسی جایگاه هنر در اندیشه امام خمینی(ره).سؤالات پژوهش:مقام عشق از منظر عرفانی امام خمینی (ره) چگونه است؟دیدگاه امام خمینی(ره) درباره هنر چگونه است؟ 

A study of the status of love and art from the mystical perspective of Imam Khomeini

The purpose of this study is to investigate the status of love and art from the mystical perspective of Imam Khomeini. The research method will be descriptive-analytical and the collection method will be library. One of the important aspects of Imam Khomeini's (as) personality is his mystical thought, which has certainly had a significant effect on his leadership. He, like other sages and philosophers, considers divine love and affection to be completely religious and based on the Qur'an, Hadith and Imams. For this reason, he has used the virtual terms of mystics a lot in his prose works as well as in his poetic and mystical works. Imam Khomeini, in addition to talking about divine love in his works, forbids the scholars from making incorrect judgments about divine love and affection, and finally Imam Khomeini considers the issue of love to be not only legitimate but also natural, saying: Nature The essence of man is the love of absolute perfection. On the other hand, art has a moral and transcendent aspect in Imam's view. This situation seems more prominent in the art of our country. Imam Khomeini describes art as a tool to achieve a lofty goal, which is the perfection of humanity. Art in the school of love shows the blind spots of social, economic, political and military problems. Art in Islamic mysticism is a clear depiction of justice, honor, and fairness, and an embodiment of the bitterness of the hungry for power and money. In Imam Khomeini's discourse,

تبلیغات