آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

محدود شدن ابعاد فضای داخلی محیط های مسکونی، معلول رشد شهرنشینی، افزایش قیمت زمین و هزینه های ساخت است. کاهش چشمگیر ابعاد فیزیکی فضا، محیط های مسکونی برخوردار از صفات وابسته به بزرگی و فراخی را مقبول کاربران می نماید. دغدغه دلبازی و فراخ بودن فضاهای داخلی در جریان تامین محل سکونت، مصداق بارزی از این گفتار است. در این بین، ویژگی های مرتبط با فراخی فضا شامل فضامندی (به معنای برتری اندازه ادارکی بر اندازه واقعی فضا)، تلویحا، و دلبازی بطور صریح در گفتار کاربران شنیده می شود. این پژوهش در پی یافتن مولفه های فیزیکی موثر بر "دلبازی" و "فضامندی" در محیط های مسکونی، مقایسه ساختار معنایی آن دو و تبیین نظام فضایی کارا برای مسکن فضامند، به تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با 40 نفر از کاربران 22 واحد مسکونی شهر تهران پرداخت. نتایج پژوهش به وسعت فضا، نور، نفوذپذیری بصری و ویژگی های مبلمان، به عنوان عوامل اصلی موثر بر دلبازی و فضامندی اشاره دارد. همچنین، نظام کلی فضامندی در محیط های مسکونی از طریق ادغام فضاها قابل ترسیم است. مضافا، به جهت تاثیر غیر همسو برخی مولفه های فیزیکی محیط همچون ارتفاع، بر دلبازی و فضامندی، و همچنین استقرار دلبازی در دسته معانی واسطه ای و فضامندی در دسته معانی شکلی، این دو صفت، به لحاظ ادراکی و معنایی جایگاه متفاوتی در فرایند ارزیابی محیط دارند.

Airiness and Spaciousness: Semantic Analysis of Size-related Qualities of Housing Interiors

Urbanization, land prices, and construction costs have diminished the size of housing interiors. These extreme reductions make home seekers prefer open and large spaces. Users express their tendency towards size-related qualities of space like airiness and spaciousness explicitly when negotiating to rent or purchase housing. Through a qualitative research method, this study aims to investigate the physical attributes of housing affecting the perceived spaciousness and airiness, semantic analysis of the two qualities, and establishment of an operational spatial arrangement for spacious housing. Participants of this study included 40 residents of 22 apartments in Tehran, Iran. The results of the study show that increased area, light, visual permeability, and furniture qualities had the most effect on both spaciousness and airiness. For spatial arrangement, results showed that the more the spaces merge, the more spaciousness is perceived. Since spaciousness falls under the formal/denotative meanings of environment whereas airiness belongs to symbolic/connotative meanings of environment, the two qualities should be differently measured in environmental evaluation. 

تبلیغات