آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

در حدیث نبوى آمده است: هر کس هر بامداد به فکر امور مسلمین نباشد مسلمان نیست. آگاهى و اهتمام به امور مسلمین وظیفه عقلى و دینى همه است. از این شماره فصلى براى آگاهى از اوضاع و احوال مسلمین جهان به ویژه پاسداران اندیشه علوى گشوده‏ایم. ارسال اخبار و گزارشها در این زمینه یاران ماهنامه را توفیق بیشترى مى‏بخشد.
ماهنامه کوثر
پاکستان
درخواست علامه نقوى از نوازشریف براى سرکوب تروریسم‏اسلام‏آباد - واحد مرکزى خبر
علامه سیدساجد على نقوى رهبر نهضت جعفرى پاکستان از دولت نوازشریف خواست‏با شدت تروریست‏ها را سرکوب کند.
رهبر شیعیان پاکستان در مصاحبه با روزنامه اردو زبان «نواى وقت‏» چاپ اسلام‏آباد گفت: گروههایى که از خارج کمک دریافت مى‏کنند، باید مورد بازپرسى قرار بگیرند و مجازات شوند.
رهبر نهضت جعفرى پاکستان گفت: دولت در صورتى که در باره گروههاى تروریست فرقه‏گرا اطلاعات داشته باشد، نباید براى سرکوب آنها از خود تردید نشان بدهد.
ابرار -19 مرداد76
لبنان
به گزارش رویتر از بیروت سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله، در یک کنفرانس مطبوعاتى گفت: حال که تفاهم‏1996 از غیر نظامیان لبنانى حمایت نمى‏کند، متوسل شدن به راههاى دیگر ضرورى است.
وى افزود: زمان استفاده از موشکهاى کاتیوشا براى حمایت از غیرنظامیان بستگى به شرایط و ملاحظات دیگرى دارد.
فارس بویز وزیر خارجه لبنان، با ابراز نگرانى از اوضاع متشنج جنوب لبنان، نسبت‏به اقدام هرگونه تجاوز جدید رژیم صهیونیستى علیه این منطقه هشدار داد.
روزنامه لبنانى «اللواء» در شماره روز جمعه خود نوشت‏بویز در یک گفتگوى مطبوعاتى خاطرنشان کرد، تشدید عملیات نظامى از سوى رژیم صهیونیستى در جنوب لبنان نشانگر عمق مشکلاتى است که نتانیاهو با آنها روبه‏رو است.
از سویى به دنبال تصمیم دولت لبنان مبنى بر استقرار نیروهاى ارتش لبنان در منطقه شیعه‏نشین در جنوب بیروت و بقاع سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله از این تصمیم با عنوان اقدام خطرناک یاد کرد.
به گزارش واحد مرکزى خبر از بیروت، نصرالله در مصاحبه‏اى تدابیر جدید را شبیه اعلام حالت فوق‏العاده خواند و گفت: دولت، حومه جنوبى بیروت و بقاع را مناطق نظامى اعلام کرده است. وى گفت: شیعیان حومه جنوبى بیروت و منطقه بقاع در شرق لبنان هیچ‏گونه مشکلى با نیروهاى ارتش ندارند و تلاش دولت‏براى القاى این مساله که حومه جنوبى و منطقه بقاع کانون فساد و مراکز مخل امنیت است، اقدامى توهین‏آمیز و غیرقابل قبول است. اطلاعات - 18 مرداد76
لبنان
تشییع جنازه شهداى حزب الله در «نبطیه‏»صهیونیست‏ها جنوب لبنان را بمباران کردند
سرویس خارجى:
در پى حملات هوایى و توپخانه اسرائیل به جنوب لبنان که ظاهرا براى ویران کردن پایگاههاى حزب الله انجام شد، 2 چوپان لبنانى شهید و 4 غیر نظامى مجروح شدند.
به گزارش خبرگزارى فرانسه از «رشایا» در جنوب لبنان، یک شبه‏نظامى ارتش لبنان جنوبى که گروه دست‏نشانده اسرائیل است، در حمله حزب‏الله کشته شده است.
هواپیماهاى اسرائیل در دو نوبت دره «بقاع‏» را بمباران کردند. در حمله هواپیماهاى اسراییلى، دو جنگنده و دو هواپیماى رهگیر شرکت داشتند.
حزب الله لبنان پس از شهادت پنج تن از نیروهایش در جنوب لبنان، تهدید به حملات شهادت‏طلبانه علیه اهدافى در رژیم صهیونیستى کرد.
به گزارش رویتر از نبطیه، «نعیم قاسم‏» معاون حزب الله در یک سخنرانى در جمع هزاران نفر از طرفداران حزب‏الله در تشییع جنازه چهار تن از رزمندگان جنبش گفت: اسرائیل شاهد انفجارات و حملات شهادت‏طلبانه در تمام مواضع خود و در داخل سرزمین‏هاى اشغالى خواهد بود.
ابرار - 15 مرداد76
بیروت
حزب الله لبنان با صدور بیانیه‏اى اعلام کرد: نیروهاى مقاومت اسلامى انتقام خون شهداى حزب الله را از دشمن صهیونیست‏خواهد گرفت.
ایران - 14 مرداد76
پاکستان
تروریستهاى فرقه‏گرا جان 8 مسلمان دیگر را در پاکستان گرفتنداسلام آباد - خبرگزارى جمهورى اسلامى
دو تروریست مسلح در «شورکوت‏» در جنوب ایالت پنجاب پاکستان روز دوشنبه هشت تن از مسلمانان را به ضرب گلوله از پاى درآوردند.
به گزارش منابع خبرى قاتلان در دو حمله جداگانه مسلمانان را مورد حمله قرار دادند وآنان را کشتند و با موتور سیکلت از محل این حوادث گریختند.
در یک حادثه‏6 نفر در یک میدان شهر «شورکوت‏» و در واقعه دیگرى با فاصله کمى 2 نفر دیگر در قبرستان «عبدالنوید» در همان شهر، مورد حمله تروریستها قرار گرفتند.
رسالت - 14 مرداد76
پاکستان
ساجد نقوى نسبت‏به اعتراض سراسرى، علیه تروریسم در پاکستان هشدار داداسلام‏آباد - خبرگزارى جمهور اسلامى
رهبر شیعیان پاکستان جمعه شب هنگام ورود به فرودگاه لاهور گفت: این نهضت‏سعى دارد یک اعتراض مسالمت‏جویانه سراسرى را در پاکستان علیه تروریسم راه بیدازد.
علامه سید ساجد على نقوى به خبرنگاران گفت در پاکستان به نام فرقه‏گرایى ترور انجام مى‏شود و دولت‏باید از این موج خشونت جلوگیرى کند.
نقوى گفت نهضت جعفرى با خشونت و بى‏قانونى مخالف است و به همین علت این اعتراض خود را مسالمت‏جویانه ترتیب خواهد داد.
رهبر شیعیان پاکستان گفت‏با همین تعداد از تروریستهایى که تاکنون دستگیر شده‏اند و اطلاعاتى که از آنها به دست آمده دولت مى‏تواند موج پیشین تروریسم را سرکوب کند. در عین حال عصر روز جمعه بر اثر تیراندازى افراد مسلح ناشناس یک متولى امامزاده و عضو نهضت جعفرى پاکستان در منطقه نوات کوت شهر لاهور به شهادت رسید.
رسالت - 12 مرداد76
لبنان
استقبال مردم منطقه بقاع از برنامه فرهنگى ایران در لبنان
برنامه‏هاى فرهنگى و آموزشى رایزنى فرهنگ جمهورى اسلامى ایران در منطقه بقاع واقع در شرق لبنان با استقبال گرم مردم این منطقه مواجه شده است.
گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى از بعلبک حاکى است، رایزنى فرهنگى ایران کلاسهاى تابستانى آموزش نقاشى، خط، تاتر و همچنین آموزش زبان فارسى دایر کرده است.
در این کلاسها 65 دانش‏آموز پسر و دختر، 12 تا 35 سال نام‏نویسى کرده و سرگرم آموزش رشته‏هاى مورد علاقه خود هستند.
آقاى زنگنه سرپرست‏حوزه رایزنى فرهنگى در منطقه بعبلک با اعلام این مطالب به تشریح چگونگى وضعیت تدریس و تشکیل کلاسهاى تابستانى پرداخت.
وى گفت: در پایان کلاسهاى تابستانى نمایشگاهى از کارهاى دستى هنرآموزان در شهر بعلبک برپا خواهدشد.
جمهورى اسلامى - 14 مرداد76
لبنان
عملیات تروریستى رژیم صهیونیستى در جنوب لبنان
بخش اخبار جهان - رژیم صهیونیستى در یک اقدام تروریستى گروهى از کماندوهاى ارتش این رژیم را با هلیکوپتر در منطقه «کفور» واقع در جنوب لبنان پیاده کرد.
در پى این اقدام رژیم صهیونیستى رزمندگان مقاومت اسلامى لبنان با اشغالگران صهیونیست در این منطقه به شدت درگیر شدند. منابع مقاومت اعلام کردند صهیونیستها با دادن تلفات و خسارات سنگین ناچار به ترک منطقه شدند.
کماندوهاى صهیونیستى با شکست در این عملیات منطقه وسیعى از جنوب را بمب‏گذارى کردند. که بر اثر انفجار یکى از بمبها6 غیر نظامى مجروح و 5 تن از نیروهاى مقاومت اسلامى به شهادت رسیدند.
واحدهاى علمیاتى حزب الله با همکارى ارتش لبنان جستجوى وسیعى را براى کشف و خنثى‏سازى بمبهاى رژیم صهیونیستى آغاز کرده‏اند.
این واحدها موفق شدند یک بمب قوى که در قالب یک سنگ کوهستانى ساخته شده بود در نزدیکى روستاى «تول‏» منفجر کنند.
گفتنى است هشت‏سال پیش نیز گروهى از کماندوهاى اسراییلى با حمله به شهرک «جبشیت‏» در حاشیه بخش اشغالى، «شیخ عبدالکریم عبید» از روحانیون مبارز منطقه را ربود.
از سوى دیگر «محمد رهد» مسؤول دفتر سیاسى حزب‏الله لبنان با صدور بیانیه‏اى در بیروت و در واکنش به شهادت پنج رزمنده حزب‏الله اعلام کرد:
نیروهاى مقاومت انتقام خون این شهدا را از دشمن صهیونیستى خواهند گرفت. وى در این بیانیه با متهم کردن رژیم صهیونیستى به نقض تفاهم نامه آتش‏بس سال گذشته، افزود: رزمندگان مقاومت در زمان و مکان مناسب پاسخ دندان‏شکنى به اشغالگران خواهند داد و این رژیم را از ادامه جنایات خود پشیمان خواهد ساخت.
حزب‏الله لبنان در بیانیه جداگانه‏اى ادعاهاى رژیم صهیونیسیت در مورد دست داشتن نیروهاى این حزب در انفجارهاى روز چهارشنبه قدس را رد کرد.
یک مسؤول حزب‏الله گفت: براى ما مایه افتخار است که در عملیات شهادت‏طلبانه شرکت کنیم ولى ادعاهاى رژیم صهیونیستى بى‏اساس است.
جمهورى اسلامى - 14 مرداد76
پاکستان
به دنبال ادامه تروریسم فرقه‏گرایى
حقوقدانان محلى پاکستان فردا اعتصاب خواهند کرداسلام‏آباد - واحد مرکزى خبر
حمله مسلحانه به «غلام سرور» یکى از فعالان نهضت جعفرى در یکى از شهرهاى پاکستان به شهادت وى منجر شد.
به گزارش واحد مرکزى خبر از اسلام‏آباد، «غلام سرور» هنگامى که صبح دیروز مغازه خود را در شهر «چیچه وطنى‏» باز مى‏کرد هدف تیراندازى‏3 موتورسوار مسلح قرار گرفت و بلافاصله به شهادت رسید.
مهاجمان پس از ارتکاب جنایت از محل حادثه گریختند.
نهضت جعفرى پاکستان اعلام کرده بود که در اعتراض به موج ترورها و خشونت‏ها به تظاهرات مسالمت‏آمیز دست مى‏زند.
در این حال حقوقدانان شهر حافظ‏آباد «پنجاب‏» فردا روز سه‏شنبه در اعتراض به ترور دو حقوقدان در شهر «ساهیوان‏» اعتصاب مى‏کنند.
بر اساس این گزارش حقوقدانان محلى فردا دادگاهها را تحریم خواهند کرد. وى از دولت‏خواست جنایتکارانى را که در ترور دو حقوقدان دست دارند دستگیر و به شدت مجازات کند.
رسالت -13 مرداد76
ایران
تامین اعتبار مورد نیاز بزرگراه کربلا از سوى رئیس‏جمهوربخش خبرى - با موافقت آقاى هاشمى رفسنجانى رئیس‏جمهور اعتبارى بالغ بر 5 میلیارد ریال براى تکمیل بزرگراه کربلا اختصاص یافت.
بزرگراه کربلا بعد از راه موجود کرمانشاه - خسروى با احداث یک باند جدید به موازات راه موجود در دست‏ساختمان است که شروع عملیات احداث باند دوم از قصرشیرین، خسروى به طول 18 کیلومتر به عنوان مبدا ورود به خاک مقدس جمهورى اسلامى ایران از اهمیت و ویژگى خاصى برخوردار است.
آقاى هاشمى رفسنجانى رئیس‏جمهور با تخصیص این اعتبار اظهار امیدوارى کرد این طرح مهم و ملى در کوتاه مدت به اتمام رسد تا مورد استفاده مردم عزیز و شهیدپرور کشورمان و زائران خارجى عتبات عالیه در عراق قرار گیرد.
جمهورى اسلامى -9 مرداد76
لبنان
فارس بویز: جنوب لبنان ویتنام اسراییل است
وین - خبرگزارى جمهورى اسلامى
فاس بویز وزیر امور خارجه لبنان که از اتریش دیدن مى‏کند خواستار اعمال فشار اقتصادى کشورهاى عضو اتحادیه اروپا علیه رژیم صهیونیستى شد.
وى که در محل سفارت لبنان در وین در یک کنفرانس مطبوعاتى سخن مى‏گفت افزود: اتحادیه اروپا براى ایفا نقشى مؤثر و حضور توانمند خود در روند صلح خاورمیانه باید از قدرت اقتصادى خود علیه اسراییل استفاده نماید.
فارس بویز وزیر خارجه لبنان دیروز شنبه گفت: جنوب لبنان ویتنام اسراییل است. بویز در گفتگو با روزنامه الحیات با اعلام این مطلب افزود رژیم صهیونیستى به رغم برخوردارى از امکانات فراوان نظامى فنى و اطلاعاتى براى ادامه اشغال جنوب احساس ضعف کرده و بهاى گزافى را در این رابطه مى‏پردازد.
وزیر خارجه با تحلیل از عملیات مقاومت ضد صهیونیستى افزود: اسراییل تاکنون بیش از 2 هزار و پانصد نفر از نیروهاى خود را در جنوب از دست داده و این رقم بیشتر از شمار تلفات این رژیم در جنگهاى گذشته با اعراب است.
رسالت - 5 مرداد76
کشمیر
نخست‏وزیر هند به مبارزان کشمیر پیشنهاد صلح داد
تهران - واحد مرکزى خبر
ایندرکومار گوجرال نخست‏وزیر هند دیروز پیشنهاد کرد که با مبارزان کشمیرى گفتگوهاى بى‏قید و شرطى را انجام دهد.
به گزارش رویتر از سرینگر، گوجرال پس از شرکت در مراسم آغاز ساخت‏یک خط آهن در ایالت جامو و کشمیر در نزدیکى سرینگر به زبان اردو گفت من مشتاقم که بدون هیچ پیش شرطى با مردم گفتگو کنم.
گوجرال از طرف مردم هند و کشمیر به پاکستان نیز پیشنهاد دوستى داد دولت هند معتقد است که پاکستان مبارزان کشمیرى را مسلح مى‏کند.
منابع پلیس و شاهدان دیروز در سرینگر مرکز کشمیر گفتند در آستانه دیدار «ایندر کومار گوجرال‏» نخست‏وزیر هند اعتصاب تجزیه‏طلبان مسلمان زندگى را در کشمیر فلج کرده است.
حزب کنفرانس آزادى از ساکنان سرنیگر خواسته است‏به علت اعمال خشونت‏بار سربازان هندى بر ضد مبارزان مسلمان دیدار دو روزه گوجرال را تحریم کنند.
نهضت جعفرى پاکستان در اعتراض به هجوم نیروهاى پلیس به مدارس مذهبى شیعیان و بازداشت فعالانه این نهضت دیدار با مقامات دولت محلى ایالت پنجاب این کشور را تحریم کرده‏است. رسالت - 5 مرداد76
پلیس پاکستان رهبران نهضت جعفرى را بازداشت کرد
سیدساجد على نقوى رهبر نهضت جعفرى پاکستان از نوازشریف خواست عملیات مبهم و بدون علت در مورد بازداشتهاى هجوم به مدارس مذهبى و تروریسم را بررسى کند.
رسالت - 4 مرداد76
یک شیعه بحرینى در زندان به شهادت رسید
خبرگزارى جمهورى اسلامى
یک مسلمان شیعه مخالف دولت‏بحرین در بازداشت درگذشت.
به گزارش خبرگزارى فرانسه از نیکوزیا، حرکت آزادى اسلامى که مقرش لندن است، در اطلاعیه‏اى اعلام کرد عبدعلى جاسم عیسى یوسف‏43 ساله به دنبال وخیم شدن حالش از زمان دستگیرى وى در یک سال قبل، روز جمعه درگذشت.
در این اطلاعیه آمده است: شهید عیسى یوسف که در اثر مداواى بد و شرایط بازداشت‏به تورم کبد ویروسى مبتلا شده بود، در ماه گذشته به یک بیمارستان نظامى منتقل شده بود. مقامات دولتى در منامه ضمن رد مفاد اطلاعیه مزبور، آن را کاملا نادرست‏خواندند.
جمهورى اسلامى - 21 مرداد76
آذربایجان
انتقاد یک روزنامه دولتى جمهورى آذربایجان از اعمال فشار بر حزب اسلامى‏روزنامه «نخجوان‏» که از سوى شرکت دولتى حمل و نقل جمهورى آذربایجان منتشر مى‏شود طى مقاله‏اى ضمن ابراز تاسف از گسترش فعالیت میسیونرهاى مذهبى در این جمهورى، از اعمال فشار علیه حزب اسلامى جمهورى آذربایجان انتقاد کرد.
نخجوان، حزب اسلامى را تنها قدرت مقاوم در مقابل فعالیت میسیونرهاى مسیحى دانست و بر لزوم اعطاى مجوز فعالیت‏به این حزب تاکید کرد.
این روزنامه نوشت نیروهاى امنیتى در حالى رهبران حزب اسلامى را به دادگاه کشاندند که در جمهورى آذربایجان افراد در قبال دریافت صد دلار دین خود را عوض مى‏کنند.
این روزنامه نوشت: ظاهرا رییس جمهور آذربایجان دستور محدودیت فعالیت میسیونرهاى مسیحى را در این جمهورى صادر کرده است اما به رغم این دستور، هیچگونه محدودیتى در فعالیت آن مشاهده نمى‏شود.
روزنامه نخجوان تاکید کرد: با توجه به بى‏تفاوتى نیروهاى امنیتى در قبال فعالیت میسیونرهاى مسیحى، اعمال فشار علیه یک حزب بزرگ که از دین و آیین آبا اجدادى مردم جمهورى آذربایجان دفاع مى‏کند قابل عفو نیست.
این روزنامه با اشاره به فعالیت مخرب میسیونرهاى مسیحى نوشت: ما اراضى خود را از دست دادیم و اکنون نوبت دین ماست که از بین برود و افراد خوب و متدین از صحنه سیاسى حذف‏شوند.
این روزنامه تاکید کرد در شرایط کنونى هیچ راه منطقى براى جلوگیرى از فعالیت‏حزب اسلامى جمهورى اسلامى آذربایجان وجود ندارد. نخجوان نوشت: آیا با دستگیرى چند نفر، تمامى اعضاى حزب اسلامى را مى‏توان جاسوس تلقى کرد، اگر اینگونه است تکلیف گروههایى که در پوشش دموکراسى با دریافت پول هنگفت از صلیبى‏ها علیه دولت فعالیت مى‏کنند چیست؟
این روزنامه نوشت: رنجاندن هزاران تن از مردم مؤمن جمهورى آذربایجان هیچگاه براى این جمهورى سربلندى نخواهد آورد. این روزنامه در پایان تاکید کرد در صورت ادامه این روند، سکوت مسؤولین در برابر فعالیت میسیونرهاى مسیحى موضعگیرى آنان در مقابل حزب اسلامى از نظر مردم جمهورى آذربایجان پر معنى خواهد بود.
لازم به ذکر است دادگاه عالى جمهورى آذربایجان اوایل سال جارى 4 تن از رهبران حزب اسلامى را به اتهام جاسوسى براى ایران، زندانى کرد.
اعضاى حزب اسلامى ضمن رد اتهامات وارده به رهبران این حزب، با تاسیس شوراى عالى موقت اقدام به تجدید فعالیت کرده‏اند اما وزارت دادگسترى جمهورى آذربایجان از دادن مجوز فعالیت‏به این حزب خوددارى مى‏کند.
جمهورى اسلامى - 20 مرداد76
مالزى
بازتاب رواج اسلام به دست ایرانیان در چین
کوالالامپور - خبرگزارى جمهورى اسلامى
یک بنگاه جهانگردى مالزى براى برگزارى چندین اردوى 5 روزه در چین تبیین «چگونگى رواج اسلام به دست ایرانیان در شرق آسیا» را هدف خود اعلام کرده است.
این بنگاه جهانگردى در آگهى‏هاى تبلیغاتى خود نوشته است مسلمانان ایرانى که از ایران تا چین در جاده ابریشم بازرگانى مى‏کردند، اسلام را با خود به چین آوردند.
در این آگهى‏ها که این روزها به گونه گسترده‏اى در رسانه‏هاى مالزى منتشر شده، آمده است از آن هنگام که به دوران حکومت‏سلسله‏هاى «تانگ‏» و «یونان‏» بازمى‏گردد، مسلمانان ایرانى و عرب مهاجرت خود را به چین و شرق آسیا آغاز کردند.
بنگاه خصوصى جهانگردى مالزى دوستداران فرهنگ اسلامى را به دیدن مسجد «نیوجى‏» که بیش از یک هزار سال پیشینه دارد، بازدید از 60 مسجد شهر پکن، تماشاى قرآن‏هاى خطى و دیدار با 200 هزار مسلمان چینى ساکن در پکن فراخوانده است.

تبلیغات