آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف این پژوهش، ارائه الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداری های کلان شهرهای کشور است.   این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر گردآوری داده ها، کیفی است و با رویکرد نظریه برخاسته از داده ها و طرح نوخاسته گلیزر انجام شده است. جامعه موردبررسی شامل مدیران روابط عمومی، شهرداران و خبرگان دانشگاهی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 11 نفر از ایشان شناسایی و مصاحبه نیم ساختاریافته انجام شد. تحلیل داده ها نیز با کاربست روش دپوی و گیتلین (2005) انجام شد. پایایی مصاحبه ها در دو حالت بازکدگذاری پژوهشگر(۹۲.۹)و بازکدگذاری توسط کدگذار (۷۹.۳) دیگر انجام شد. روایی مصاحبه ها نیز از طریق سه روش درگیری طولانی مدت، پرسش و جستجوگری از همکاران و تأیید به وسیله افراد مطالعه تأیید شد. شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداری ها در قالب 8 شایستگی اصلی شامل: شایستگی دانشی و روشی، اخلاق حرفه ای، مهارت های رسانه ای، مهارت های مدیریتی، تعاملات فراسازمانی، دانش سازمانی، مهارت انواع تفکر و مهارت های نگرشی، احصا شد؛ نخست، شایستگی دانشی است که به ویژگی ها و شناخت مدیر روابط عمومی از دانش های پایه و اساسی برای احراز مسئولیت در جایگاه مدیریت در بخش روابط عمومی دلالت دارد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد شایستگی های مدیریتی شامل: مهارت های مدیریتی، تعاملات فراسازمانی، دانش سازمانی، مهارت انواع تفکر و مهارت های نگرشی در میان دیگر شایستگی ها برای یک مدیر روابط عمومی موفق، اهمیت بیشتری خواهد داشت. از آن جا که شایستگی های احصاشده با استفاده از داده های این پژوهش، جامع بوده و همچنین مسائل پیش رو و فعالیت مدیران روابط عمومی در شهرداری های کلان شهرها با هم مشابه است، نتایج این پژوهش برای مدیران روابط عمومی در شهرداری دیگر کلان شهرها نیز کاربردی خواهد بود.

Presenting the Competency Model of Public Relations Managers of Iran's Metropolitan Municipalities

The goal of this research is to present the competency model of public relations managers of Iran’s metropolitan municipalities. The research is fundamental in purpose and qualitative in data collection. It was done with grounded theory approach and Glaser’s emerging design. The target population included public relations managers, mayors and university experts 11 of whom were identified through purposeful sampling and semi-structured interviews were conducted with them. The data analysis was, also, performed using Depoy and Gitlin’s (2005) method. The reliability of interviews was checked in two modes: researcher release (92.9) and release by coder (79.3). The validity of the interviews was, also, verified by three methods of long-term involvement, questioning the colleagues and approval of the people under study. The competencies of public relations managers in metropolitan municipalities were identified in the form of eight main competencies including knowledge-related and methodical competency, professional ethics, media skills, managerial skills, meta-organizational interactions, organizational knowledge, varied thinking skill, and attitudinal skills. The first one is knowledge-related competency which signifies the features and knowledge of the public relations managers about basic and fundamental knowledge to authenticate the responsibility of management in the public relations sector. The data analysis results showed that managerial competencies including managerial skills, meta-organizational interactions, organizational knowledge, varied thinking skill, and attitudinal skills are more important for a successful public relations manager. Due to the fact that the identified competencies through data of this study are comprehensive and the issues and activities of public relations managers of the municipalities in metropolitans are similar to each other, the results of this study are practical for the public relations managers of the municipalities of other metropolitans, as well.    

تبلیغات