آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

موضوع این پژوهش پرداختن به مساله تعدیل خودمحق پنداری با آموزش فرهنگ دگرپذیری است، که از تمامیت خواهی ایدئولوژیک تا تعاملات تأملی متغیر است. روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی به منزله نوعی از پژوهش های کیفی است. بعد از بررسی مبانی نظری و تبیین ایدئولوژی با محوریت اندیشه ونک دایک، امکان و چگونگی تأثیر ایدوئولوژی در شکل گیری فرهنگ خود محق پندار استلزام شد و از هرمنوتیک فلسفی برای تعدیل این پدیده، بهره گرفته شد. در واقع سعی شده نشان داده شود طرحواره های قطبی شده گروه خاص، که از سوی ابزارهای اطلاع رسانی اقتدارگرا و تمامیت خواه، القاء می شود چگونه، شناخت و نگرشِ اجتماعیِ شهروندان را شکل داده و پیاده سازی آن مدل ذهنی، در نقش الگوی رفتار با غیر، القاء می شود در واقع تفاوت این شهروند با گروه صاحب قدرت، فقط در امکان پیاده سازی اقتدار است، و الّا هردو ذهن شبیه هستند. تجلّی این فرهنگ در پیوستاری، از سیاست های کلی ادارات تا روابط میان فردی افراد نمایان می شود. اینکه، هرمتوتیک فلسفی با عنصر امتزاج افق های فکری (به جای "خود"ی مثبت و دیگری منفی)، و در فرایند تعاملات تأملی من و تویی آزاد، می تواند تاحدی تعدیل گر این سندرم اجتماعی باشد، و تعادلی بین حق و تکلیف رخ دهد، کافی نیست، زیراکه عصر، عصر حیات ایدئولوژی هاست نه تعاملات تأملی؛ برنامه ریزی واقع گرایانه آموزش توان زیست در عصر ایدئولوژی است. می توان، با بازتعریف و گسترش معنای "خود"ی، با الهام از مفاهیم همچون قضاوت، ذوق و حس مشترک، زمینه ورود بر فرهنگ دگرپذیری را از درون فرهنگ خودمحق پندار، فراهم ساخت. تفصیل این مهم در مقاله آمده است.

Analytical Investigation of the Phenomenon of Self-Righteous Culture, and the Challenges Facing the Education of the Culture of Diversity: From Ideological Totalitarianism to Reflective Interactions

Introduction The subject of this research is adjusting the culture of self-righteousness with teaching the culture of diversity, which ranges from ideological totalitarianism to reflective interactions in philosophical hermeneutics   Method In this research, the analytical-inferential method of qualitative research was used. After examining the theoretical foundations and explaining ideology and its possibility and how it affects the formation of self-righteous culture, philosophical hermeneutics has been used to moderate this phenomenon   Results The polarized schemas of the specific group, which is induced by authoritarian and totalitarian information tools, have formed the knowledge and social attitude of the citizens and the implementation of that mental model, in the role of behavior model with Otherwise, it is induced. The difference between this citizen and the powerful group is only in the possibility of implementing authority, otherwise both minds are similar. The manifestation of this culture is visible in continuity, from the general policies of the departments to the interpersonal relationships of people.   Discussion It will be easy to claim that philosophical hermetotics with the element of combining intellectual horizons (instead of the positive "self" and the negative other), and in the process of free me and you reflective interactions, can moderate this social syndrome to some extent. , and there should be a balance between rights and duties. But the age is the age of the life of ideologies, not reflective interactions; Realistic planning is the ability to live in the age of ideology. By redefining and expanding the meaning of "self", inspired by concepts such as judgment, taste and common sense from the central concepts of philosophical hermeneutics, it is possible to provide the ground for entering the culture of alterity from within the culture of self-righteousness. The details of this matter are given in the article.

تبلیغات