آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر اشتیاق به مدرسه و فرهنگ مدرسه بر بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم شهر دهدشت بود. تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، همه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول به تعداد 1024 دانش آموز و متوسطه دوم به تعداد 918 دانش آموز مشغول به تحصیل در شهر دهدشت در سال تحصیلی 1400 بودند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان برای متوسطه اول 163 دانش آموز و متوسطه دوم 157 دانش آموز و کل حجم نمونه 320 دانش آموز به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه بهزیستی تحصیلی توسط تومینین و سوینی (2012)، پرسش نامه اشتیاق به مدرسه وانگ، ویلت و اکلس (2011) و پرسش نامه فرهنگ مدرسه الساندرو و ساد (1997) گردآوری شدند. روایی پرسش نامه ها از طریق روایی صوری و پایایی بر اساس آلفای کرونباخ تأیید شدند. یافته ها نشان داد ضریب همبستگی پیرسون کل دانش آموزان بین اشتیاق به مدرسه و فرهنگ مدرسه با بهزیستی مدرسه 74/0، بین اشتیاق به مدرسه و بهزیستی مدرسه 71/0 و فرهنگ مدرسه و بهزیستی تحصیلی 66/0 در سطح خطای 05/0 به دست آمد و فرضیه های تحقیق تأیید شدند.

Investigating the Relationship between Passion for School and School Culture on The Academic Well-Being of First and Second High School Female Students in Dehdasht City.

The purpose of this research was to investigate the effect of enthusiasm for school and the school culture on the academic well-being of the first and second high school female students in Dehdasht. In terms of purpose, the research was applied, and in terms of data collection, descriptive and correlational. The statistical population of the research was all 1024 female students of the first secondary level and 918 second secondary students studying in Dehdasht in the academic year of 2022-2023. Based on Morgan's table, the statistical sample of 163 students for the first secondary and 157 students for the second secondary and the total sample size of 320 students were selected by stratified random sampling. The data were collected using the academic well-being questionnaire by Tominin and Sweeney (2012), the enthusiasm for school questionnaire by Wang, Wilt and Eccles (2011) and the school culture questionnaire by Alessandro and Sade (1997). The validity of the questionnaires was confirmed through face and construct validity, and reliability based on Cronbach's alpha and factor loadings. The findings showed that the Pearson correlation coefficient of all students between passion for school and school culture with school well-being is 0.743, between passion for school and school well-being is 0.707 and school culture and academic well-being is 0.663 at the error level of 0.05, so the research hypotheses were confirmed. It is suggested that school administrators pay special attention to school culture and enthusiasm for school to improve students’ academic well-being.

تبلیغات