آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف پژوهش، تأثیر هوش هیجانی و سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان گلستان دارای حداقل مدرک دکترای تخصصی با مرتبه استادیاری که 638 نفر بودند .حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 240 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب درجه واحد دانشگاهی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه کارآفرینی دانشگاهی محقق ساخته و پرسش نامه هوش هیجانی برادبری و گریوز و پرسش نامه هوش سازمانی آلبرخت بود. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان بررسی و به تأیید رسید. پایائی پرسشنامه کارآفرینی دانشگاهی، هوش هیجانی و هوش سازمانی به ترتیب برابر 71/0، 72/0 و 80/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شده است. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و بار عاملی محاسبه شده، کارآفرینی دانشگاهی دارای سه بعد سازمانی، فردی و گروهی و 10 مؤلفه جوسازمانی، شایستگی سازماندهی و قصد کارآفرینی؛ شایستگی ارتباطی، شایستگی راهبردی و شایستگی حرفه ای؛ تمایل به کارآفرینی، شایستگی تعهدی، شایستگی شخصی و شایستگی مفهومی می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین به دست آمده از بررسی وضعیت متغیرهای کارآفرینی دانشگاهی، هوش سازمانی و هوش هیجانی به طور معناداری پایین تر از میانگین نظری قرار دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد هوش هیجانی و سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیر داشته شاخص های برازندگی مورد تأئید قرار گرفت.

The effect of emotional and organizational intelligence on academic entrepreneurship

The purpose is the effect of emotional and organizational intelligence on academic entrepreneurship. This research is applied in terms of purpose and descriptive of the survey type based on the method. The statistical population includes faculty members of Islamic Azad Universities in Golestan province who have at least a specialized doctorate degree with the rank of assistant professor, which were 638 people. The sample was 240 people based on Cochran's formula, using a stratified random sampling method according to the degree of the university unit as a statistical sampl. The data collection tool was researcher-made academic entrepreneurship questionnaire, Bradbury and Graves emotional intelligence questionnaire, and Albrecht organizational intelligence questionnaire. The formal and content validity of the tool was checked and confirmed by experts emotional intelligence and organizational intelligence were calculated as 0.71, 0.72 and 0.80 respectively. To analyze the data, sample t-test, exploratory factor analysis and structural equations were used using SPSS and Lisrel software. Based on the results of exploratory factor analysis and calculated factor load, academic entrepreneurship has three organizational, individual and group dimensions and 10 components of organizational climate, organizational competence and entrepreneurial intention; communication competence, strategic competence and professional competence; Willingness to entrepreneurship is commitment competence, personal competence and conceptual competence. The results of the research showed that the average obtained from the examination of the variables of academic entrepreneurship, . The results of the structural equation model showed that emotional and organizational intelligence had an effect on academic entrepreneurship, and the fit indicators were confirmed

تبلیغات