آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر ، تدوین و ارزیابی اثر بخشی برنامه آموزش خلاق بر نشاط معنوی ، تفکر خلاق و مهارت حل مساله در دانشجویان دانشگاه هاست. براساس پژوهش کاربردی - آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و اجرای آزمون های سنجش خلاقیت عابدی(CT) ، نشاط معنوی افروز (SHS ) و مهارت حل مساله باسادر ( CPS ) ، اطلاعات لازم در مولفه های تفکر خلاق ( سیالی، بسط، انعطاف پذیری، و ابتکار) نشاط معنوی ( احساس و رفتار، و باور ) و مهارت حل مساله جمع آوری شد. نمونه مورد مطالعه، متشکل از 72 نفر از دانشجویان ، در مقطع کارشناسی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از دانشکده های مختلف علوم انسانی دانشگاه های مشهد انتخاب شدند. پس از 10 جلسه برگزاری جلسات مربوط به تکنیک های آموزش خلاق تریز ، اسکمپر و بارش فکری با موضوعات درسی در گروه های آزمایشی و تحلیل داده ها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس ( نسخه 22 نرم افزار SPSS ) ، نتایج نشان داد که برنامه آموزش خلاق بر نشاط معنوی، مهارت های تفکر خلاق و مهارت حل مسئله دانشجویان ، تأثیر مثبت داشته است، به طوری که میزان اثر آن با توجه به مجذور ضریب ایتا 2/53% بوده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد ، مهارت سیالی در گروه آزمایش به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل نبوده است. همچنین نتایج نشان داد در بین دانشجویان دختر و پسر از نظر تاثیر برنامه آموزش خلاق تفاوتی وجود ندارد.

Preparing and Evaluating the Effectiveness of the Creative Educational Program on Spiritual Happiness, Creative Thinking and Problem-Solving Skills in University Students in Mashad

The purpose of this study is to develop and evaluate the effectiveness of creative education program on spiritual vitality, creative thinking and problem solving skills in university students. Based on applied-experimental research of pre-test-post-test with control group and implementation of tests for measuring Abedi creativity (CT), Afrooz spiritual vitality (SHS) and Basador bproblem-solving skills (CPS), the necessary information on the components of creative thinking (fluid, Expansion, flexibility, and initiative ) ,spiritual vitality (feelings, behaviors, and beliefs) and problem-solving skills were collected. The study sample consisted of 72 students at the undergraduate level who were selected by multi-stage random sampling method from different faculties of humanities of Mashhad universities. After 10 sessions of sessions related to creative teaching techniques of Triz, scamper and brainstorming with subjects in experimental groups and data analysis by multivariate analysis of covariance and analysis of covariance (SPSS software version 22), the results showed that Creative education program has a positive effect on spiritual vitality, creative thinking skills and problem solving skills of students, so that the effect was 53.2% according to the ETA coefficient squared. The findings also showed that fluid skill in the experimental group was not significantly higher than the control group. The results also showed that there is no difference between male and female students in terms of the effectiveness of the creative education program.

تبلیغات