چکیده

امروزه پژوهشگران معتقدند که برندها این قابلیت را دارند که هویت مطلوب فرد را مجسم کرده، اطلاع دهند و به دیگران ابلاغ کنند. پژوهشگران معتقدند افراد بر اساس هویت اج تماعی خ ود دست به انتخاب برندها میزنند و برندی را برمی گزینند که منعکس کننده هویت آنها ب اشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین برندمحوری و عملکرد برند بواسطه نقش میانجی جامعه هواداران برند (مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای رفاه) است. پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان فروشگاه های زنجیره ای رفاه می باشد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه ، پرسشنامه ها جهت اظهار نظر در اختیار اساتید محترم راهنما و مشاور و افراد خبره قرار گرفته و روایی آن مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 به دست آمد که می توان گفت ابزار از پایایی مناسب برخوردار است. حجم نمونه با استفاده از قانون سرانگشتی معادلات ساختاری برابر 200 تعیین می شود و به دلیل احتمال وجود پرسشنامه مخدوش و ناقص ۱۰% بیشتر توزیع خواهد شد (220) و روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس می باشد. داده های خام به دست آمده از جامعه آماری با استفاده از تکنیک های آماری مناسب و نرم افزار Smart PLS 2.0 و SPSS 24 مورد تجزیه وتحلیل و پس از پردازش به شکل اطلاعات ارائه شده است. نتایج نشان داد بین برند محوری با عملکرد برند بواسطه نقش میانجی جامعه هواداران برند رابطه معنادار وجود دارد. بین برند محوری و عملکرد برند رابطه وجود دارد. بین برند محوری و جامعه هواداران برند رابطه وجود دارد. بین جامعه هواداران برند و عملکرد برند رابطه وجود دارد.

The relationship between brand orientation and brand performance through the mediating role of brand fan community

Today, researchers believe that brands have the ability to embody, inform and communicate the desired identity of a person. Researchers believe that people choose brands based on their social identity and choose a brand that reflects their identity. The purpose of this research is to examine the relationship between brand orientation and brand performance through the mediating role of brand fans (case study: Refah chain stores). The research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation method. The statistical population of this research is the customers of Refah chain stores. In order to determine the validity of the questionnaire, the questionnaires were given to the respected professors, advisors and experts for their comments and their validity was confirmed. The reliability of the questionnaires was also obtained using Cronbach's alpha coefficient higher than 0.7, which means that the tool has adequate reliability. The sample size is determined as 200 using the rule of thumb of structural equations, and due to the possibility of a distorted and incomplete questionnaire, 10% more will be distributed (220) and non-random sampling method is available. The raw data obtained from the statistical population was analyzed using appropriate statistical techniques and Smart PLS 2.0 and SPSS 24 software, and after processing, it was presented in the form of information. The results showed that there is a significant relationship between brand-centricity and brand performance due to the mediating role of the brand fans community. There is a relationship between brand-centricity and brand performance. There is a relationship between brand-centricity and brand fan community. There is a relationship between brand fan community and brand performance.

تبلیغات