آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل هوشمندی برند گردشگری در استارت آپ های گردشگری و آزمون اعتبار آن مدل بود. در بخش کیفی از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. در این بخش، با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی با 6 نفر از اساتید دانشگاه و 18 نفر از مدیران برند استارت آپ های گردشگری مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان استارت آپ های گردشگری بودند. با استتفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ساده در نهایت 384 پرسشنامه جمع آوری شد. در این بخش، برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. طبق نتایج، عوامل ساختاری، مدیریتی و محتوایی داخلی و خارجی (شرایط علّی) بر هوشمندی برند گردشگری تأثیرگذار هستند. یافته ها تأثیر هوشمندی برند، عوامل زمینه ای (آگاهی اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و سیاسی) و عوامل مداخله گر (عوامل فرهنگی، منابع انسانی، مالی و فناورانه) بر راهبردها و تأثیر این راهبردها بر پیامدهای هوشمندی برند را تأیید کردند.

Designing Brand Intelligence Model in Tourism Startups: a Mixed Approach

The purpose of this research was to present the brand intelligence model in tourism start-ups and test the validity of that model. In the qualitative part, the grounded theory approach was used. In this section, 6 university professors and 18 tourism start-up brand managers were interviewed using the snowball sampling method. In the quantitative part, the statistical population included managers and employees of tourism start-ups. By using the simple cluster sampling method, 384 questionnaires were finally collected. In this section, structural equation modeling was used to analyze the research data. According to the results, structural, management, and internal and external content factors (causal conditions) influence tourism brand intelligence. Research findings confirmed the effect of brand intelligence, background factors (economic, socio-cultural, and political awareness), and intervening factors (cultural, human, financial, and technological factors) on strategies and the effect of these strategies on the consequences of brand intelligence.

تبلیغات