چکیده

از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون تحریم های متنوع و گسترده علیه ایران اعمال شده است. این تحریم ها با اهداف سیاسی و اقتصادی بخش های مختلف، از جمله تجارت خارجی را متأثر ساخته است. در این پژوهش، اثر تحریم های اقتصادی بر تجارت ایران و شرکای تجاری آن به روش حداقل مربعات تعمیم یافته (EGLS) بررسی و تحلیل شده است. تحریم ها با استفاده از مطالعه هافبایر به تحریم های گسترده و محدود تقسیم شده و به عنوان متغیر مجازی در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که تحریم های اقتصادی قوی (گسترده) تأثیر منفی بر کل تجارت خارجی ایران داشته است. درحالی که تجارت خارجی ایران توانسته است، در سایه تحریم های اقتصادی ضعیف (محدود) به رشد خود ادامه دهد. تحریم های گسترده و محدود باعث افزایش تجارت ایران و کشورهای گروه اول و سبب کاهش تجارت ایران و کشورهای گروه دوم شده است. تحریم های گسترده باعث کاهش صادرات و واردات شده اند؛ لیکن تأثیر آن بر صادرات بیشتر از واردات است. تحریم های محدود بر صادرات و واردات تأثیر نداشته بودند. بنابر این سیاست گذاران اقتصادی باید جهت مدیریت اثر تحریم های اقتصادی، توسعه تجارت با کشورهای هم سو و همسایه را مدنظر قرار دهند.

The Effect of Economic Sanctions on the Composition of Iran's Trading Partners

since the victory of the Iranian Islamic Revolution, various and extensive sanctions have been imposed against Iran. the effect of economic sanctions on Iran's trade and its business partners has been investigated using the generalized least squares method.. The results show that the strong (extensive) economic embargo had a negative effect on the entire foreign trade of Iran. While Iran's foreign trade has been able to continue growing in the shadow of weak (limited) economic sanctions. Extensive and limited sanctions have increased trade between Iran and the countries of the first group. While broad and limited sanctions have reduced the trade of Iran and the countries of the second group. Extensive sanctions have reduced exports and imports, but the effect on exports is greater than on imports. Limited sanctions have not been able to reduce exports and imports. Therefore, economic policy makers should consider the development of trade with neighboring countries in order to manage the effect of economic sanctions.

تبلیغات