آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

سازمان های مردم نهاد (NGOs) به عنوان ساختارهای اجتماع محور با هدف منفعت رسانی به مردم جامعه و با ایجاد فضاهای کسب وکاری توسط دولت و رفع موانعی که پیش از این وجود داشت اقدام به توسعه فعالیت های خود در زمینه های تجاری و اقتصادی نموده اند. هدف مطالعه حاضر، ارایه مدل بومی توانمندسازی سازمان های مردم نهاد با تأکید بر عوامل کلیدی کسب و کار بوده است. به منظور انجام این پژوهش، محقق از روش ترکیبی (کیفی کمی) بهره گرفت. در بخش کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد مدل پارادایمی تحقیق شامل شرایط علّی (عوامل مدیریتی و کلان سازمانی، عوامل اجتماعی و حمایتی، بازاریابی و اطلاع رسانی)؛ شرایط زمینه ای (حوزه های جامعه محور، حوزه های کسب وکارمحور)؛ شرایط مداخله گر (عوامل درون سازمانی، عوامل برون سازمانی، توانمندسازی الکترونیکی کارکنان، بسترسازی الکترونیکی)؛ و  راهبردها (توسعه تجاری سمن ها، اقدامات رسانه ای، پشتیبانی، بنیادین)؛ شناسایی و دسته بندی گردید. در بخش کمی، از طریق آزمون تحلیل عاملی اکتشافی (EFA)، شاخص های مقوله های به دست آمده را به آزمون گذاشته شد و بارهای عاملی تمامی شاخص ها برآورد گردید که نشان از تأیید آن شاخص ها و مقوله ها داشت. همچنین محقق، بر پایه ی خروجی های بخش کیفی و آزمون EFA، پیش فرض هایی طراحی نمود (8 فرضیه) و به سنجش روابط ادعاشده از طریق آزمون معادلات ساختاری در نرم افزار SmartPLS پرداخت. در پایان بر اساس ضرایب مسیر (بتا) و ضرایب معناداری (Z)، تمامی پیش فرض های ادعاشده مورد تأیید قرار گرفتند.

Designing and explaining the indigenous model of empowerment in business-oriented non-governmental organizations

Non-governmental organizations (NGOs) as community-oriented structures with the aim of benefiting the people of the society and by creating business spaces by the government and removing the obstacles that existed before, are developing their activities in the field of commercial and economic activities. The aim of the present study was to provide a local model of empowering non-governmental organizations with emphasis on key business factors. In order to conduct this research, the researcher used a mixed method (qualitative-quantitative).in the qualitative part based on the data method of the research paradigm model including causal conditions (management and macro-organizational factors, social and support factors, marketing and information); contextual conditions (society-oriented areas, business-oriented areas); Intervening conditions (intra-organizational factors, extra-organizational factors, electronic empowerment of employees, electronic platform); and strategies (commercial development of cements, media actions, support, fundamentals); It was identified and classified. In the quantitative part, through exploratory factor analysis (EFA), the indicators of the obtained categories were tested and the factor loadings of all indicators were estimated, which showed the approval of those indicators and categories. . Also, the researcher, based on the outputs of the qualitative section and the EFA test, designed assumptions (8 hypotheses) and measured the claimed relationships through the structural equation test in the Smart PLS software.In the end, based on path coefficients (beta) and significance coefficients (Z), all the claimed hypotheses were confirmed

تبلیغات