آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

طی دهه های گذشته، اقتصاد دایره ای (چرخشی) در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به یک موضوع اساسی و پراهمیت جهت کسب مزیت رقابتی پایدار و ایجاد ارزش های چندگانه توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی و حفظ محیط زیست تبدیل شده است. اما با وجود اهمیت این موضوع، خلاء پژوهش ها و تحقیقات علمی در این زمینه و نیز طراحی و توسعه مدل های کسب و کار دایر ه ای به عنوان ابزار گذار به این نوع اقتصاد در کشور ما به چشم می خورد. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل کسب و کار اقتصاد دایره ای برای شرکت های دانش بنیان می باشد. این تحقیق از نوع اکتشافی و از نظر هدف، بنیادی کاربردی و برحسب گردآوری داده ها، پژوهشی آمیخته است که در مرحله اول (کیفی) از نظریه داده بنیاد سیستماتیک و در مرحله دوم (کمی) از روش معادلات ساختاری به تحلیل اطلاعات پرداخته است. در این پژوهش 8724 کد باز اولیه شناسایی شد که این کدها به 118 کد باز، 17 کد محوری(ذینفعان، شبکه ارزش، منابع مادی و غیر مادی، فعالیت های کلیدی، ساختار درآمد ،ساختار هزینه، شرایط محیطی و عوامل خارجی، الزامات ورودی و عوامل داخلی، بخش کاربر، پایان دوره مصرف، کانال های توزیع، ارتباط با مشتری، خلق ارزش،کسب ارزش، ارائه ارزش، ارزش پیشنهادی) و 6 کد انتخابی (اکوسیستم، فرایندها، ساختار مالی، امکان پذیری، رابط کاربری، ارزش) در چارچوب مدل پارادایمی و پدیده محوری (ارزش های چندگانه) تقسیم شد. علاوه بر این، نتایج این مطالعه کارآفرینان را قادر می سازد تا با استفاده از مدل کسب و کار اقتصاد دایره ای چارچوب اجرایی مناسب تری را برای کسب و کار خود بر اساس ارزش های چندگانه و ذینفعان مشترک طراحی نمایند

The Circular Business Model is a Development Tool in the Process of Transitionto a Circular Economy: Presenting a Model at the Level of Knowledge-based Companies

During the past decades, circular economy has become a fundamental and important issue in many developed countries in order to gain sustainable competitive advantage and create multiple values of economic development, social justice and environmental protection. But despite the importance of this issue, there is a lack of scientific research in this field as well as the design and development of circular business models as a transition economy tool in our country. Based on this, the purpose of this research is to design a circular economy business model for knowledge-based companies. This research is exploratory and fundamental-applied in terms of its purpose, and in terms of data collection, it is mixed research that analyzes information in the first (qualitative) stage of systematic foundation data theory and in the second (quantitative) stage of structural equation method. In this research, 8724 initial open codes were identified, which were divided into 118 open codes, 17 axial codes (stakeholders, value network, material and immaterial resources, key activities, revenue structure, cost structure, environmental conditions and external factors, input requirements and internal factors, user sector, end of consumption period, distribution channels, customer relationship, value creation, value acquisition, value delivery, value proposition), and 6 selected codes (ecosystem, processes, financial structure, feasibility, user interface, value) that was divided in the framework of the paradigmatic model and the axial phenomenon (multiple values). In addition, the results of this study enable entrepreneurs to design a more appropriate executive framework for their business based on multiple values and common stakeholders using the circular economy business model

تبلیغات