آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶۵

چکیده

تحلیل رفتار مصرف کننده و نحوه تصمیم گیری آن در خرید و انتخاب محصولات یکی از مطالب مهم در ادبیات بازاریابی است. شناخت رفتار مصرف کننده به بازاریابان کمک می کند تا درک مناسبی از روش های انتخاب محصولات و خدمات توسط مصرف کننده داشته باشند. اگرچه پیش بینی دقیق رفتار مشتریان همواره یکی از سخت ترین کارهای پیش روی بازاریابان قرار دارد اما شناخت نظریه های رفتار مصرف کننده و تحلیل آن ها می تواند کمک به سزایی در هدایت مشتریان داشته باشد. تغییر سبک زندگی، تجربیات افراد از خرید محصولات، باورها و عقاید آن ها در نحوه تصمیم گیری، پیشرفت فناوری، افزایش آگاهی و دانش مشتریان نسبت به محصولات و غیره می تواند در تغییر رفتار و نحوه انتخاب برندها و شرکت ها تأثیرگذار باشد. اما آنچه مورد توجه است، اهمیت این مطلب است که چگونه می توان مسیر آن را تشخیص داد و چه عواملی را می توان در تغییر سبک تصمیم گیری و رفتارهای مصرف کننده دخیل دانست. علی رغم اهمیت این موضوع شرکت ها و بازاریابان توجه چندانی به این امر ندارند و تمایلی به به کارگیری نظریه های رفتار مصرف کننده از خود نشان نمی دهند. هدف پژوهش حاضر علاوه بر مرور نظریه های مطرح در رفتار مصرف کننده، ارائه تصویر کلی از مسیر تکامل نظریه های رفتار مصرف کننده است تا با شناخت جنبه های مختلف نظریه های این حوزه و متغیرهای آن بتوان گامی در جهت ارتقای دانش نظریه بازاریابی برداشت.

A Review of the Analysis and Evolution of Consumer Behavior Theories

. Analyzing consumer behavior and how to decide on the purchase and selection of products is one of the important topics in the marketing literature. Understanding consumer behavior helps marketers to have a good understanding of consumer product and service selection methods. Although accurately predicting customer behavior is always one of the most difficult tasks for marketers, but understanding theories of consumer behavior and analyzing them can be very helpful in guiding customers. Changing lifestyles, people's experiences of buying products, their beliefs and ideas in how to make decisions, technological advances, increasing customer awareness and knowledge about products, etc. can be effective in changing the behavior and selection of brands and companies. But what is important is how this path can be identified and what factors can be involved in changing decision-making styles and consumer behaviors. Despite the importance of this issue, companies and marketers do not pay much attention to this issue and do not show a willingness to apply theories of consumer behavior. The purpose of this study, in addition to reviewing the theories in consumer behavior, is to provide an overview of the evolution of consumer behavior theories so that by recognizing the various aspects of theories in this field and its variables, a step can be taken to improve marketing theory.  

تبلیغات