چکیده

هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی اثربخشی تصویرسازی ذهنی بر کسب مهارت شوت ایستگاهی در فوتبال بود. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان در این تحقیق شامل 36 بازیکنان فوتبال نیمه ماهر پسر با میانگین سنی 0.68 ± 17.09 سال در سال 1401 بودند. بعد از انتخاب شرکت کنندگان و تکمیل فرم مشخصات فردی دستور العمل تصویرسازی و آزمون شوت مور-کریستین و اصول ضربه ایستگاه فوتبال به صورت شفاهی توضیح داده شد. سپس از آنها آزمون توانایی تصویرسازی ذهنی و آزمون شوت در 4 بلوک 4 کوششی گرفته و نتایج ثبت گردید. بر اساس نمرات بدست آمده شرکت کنندگان در 3 گروه تقسیم بندی شدند. جلسات اکتساب به مدت 3 هفته و هر هفته 2 جلسه تمرین و در هر جلسه 8 بلوک 4 کوششی بود. از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس مرکب با اندازه گیری مکرر در سطح معناداری 0.05 استفاد شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در مرحله اکتساب گروه های با تصویرسازی مثبت به طور معنادار بهتر از گروه های تصویر سازی منفی و گروه کنترل عمل کردند. همچنین با توجه به معنادار بودن اثر تعاملی تصویرسازی × جلسات تمرین مشاهده شد که از جلسه سوم به بعد گروه های تصویرسازی مثبت به طور معناداری بهتر از گروه های تصویر سازی منفی و کنترل عمل کردند. به نظر می رسد که تمرین تصویرسازی بر اجرای شوت ایستگاهی فوتبالیست ها تأثیرگذار بوده است و به مربیان فوتبال پیشنهاد می شود برای آموزش مهارت شوت ایستگاهی به افراد نیمه ماهر، از تصویرسازی مثبت استفاده نمایند

Investigating the effectiveness of mental imagery on the acquisition of soccer set shot skills

The purpose of this research was to investigate the effectiveness of mental imagery on the acquisition of set shot skills in football. This study was a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. The participants in this research included 36 semi-skilled male football players with an average age of 17.09±0.68 years in 1401. After selecting the participants and completing the individual profile form, the instructions for imaging and the Moore-Christian shot test and the principles of kicking the football station were explained orally. Then, they were given a mental imaging ability test and a shot test in 4 blocks of 4 attempts and the results were recorded. Based on the obtained scores, the participants were divided into 3 groups. The acquisition sessions lasted for 3 weeks and each week consisted of 2 training sessions and 8 blocks of 4 attempts in each session. One-way analysis of variance, compound analysis of variance with repeated measurement at a significance level of 0.05 was used. The results of data analysis showed that in the acquisition phase, the groups with positive imagery performed significantly better than the groups with negative imagery and the control group. Also, according to the significance of the interactive effect of visualization × training sessions, it was observed that from the third session onwards, the positive visualization groups performed significantly better than the negative visualization and control groups. It seems that visualization practice has had an effect on the soccer players' free kick performance, and football coaches are suggested to use positive imagery to teach semi-skilled people the free kick skill
Mental Imagery, Skill Acquisition, Free Kick, Soccer

تبلیغات