آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

اشتغال در جوامع کنونی بی شک از مسائل دغدغه انگیز بوده و ارتباط تنگاتنگی با معیشت و مسائل خانوادگی افراد داشته و از اهمّ امور به حساب می آید. اشتغال زنان به دلیل کثرت جمعیّت زنان، یا تحصیلات عالیه ایشان، همچنین زنانی که به دلائل عدیده اجتماعی بار زندگی خود و فرزندانشان را به دوش گرفته اند، ضروری می نماید با تکیه بر آموزه های دینی و دستورهای الهی جهت سازمان دهی به وضعیت اشتغال زنان به راه های عملی و مبتنی بر اصول دینی دست یافت. از این رو مقاله حاضر بر آن است مسأله اشتغال زنان را با توجه به آیات و احادیث مختلف از قرآن و ائمه(ع) مورد بحث و بررسی قرار دهد. جهت انجام این پژوهش نیز با مراجعه به قرآن و کتب حدیث، و با رویکردی که مد نظر نگارنده است به موضوع مورد بحث پرداخته شده است. نتیجه مترتب بر این بررسی نیز حاکی از این واقعیت است که نقش زن فقط مادری و همسری نبوده، بلکه با انجام این دو نقش مقدّس می تواند عضو مؤثری در جامعه باشد و فعّالانه در جامعه به کار بپردازد.

A study of women's employment from the perspective of Quran and Hadith

Employment in today's societies is undoubtedly a matter of concern and is closely related to the livelihood and family issues of individuals and it is considered one of the most important issues. Women's employment due to the large number of women, or their higher education, as well as women who for many social reasons have taken the burden of their lives and their children, are required to achieve practical ways and based on religious principles relying on religious teachings and divine instructions to organize the employment of women. Therefore, the present article intends to discuss the issue of women's employment according to various verses and hadiths of the Qur'an and the Imams (AS). In order to conduct this research, referring to the Qur'an and books of hadith, and with the approach that the author intends, the subject has been discussed. The results of this study also indicate the fact that the role of women is not only motherhood and marriage, but by performing these two sacred roles, she can be an effective member of society and actively work in society.

تبلیغات