آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

قرآن کریم، آخرین کتاب آسمانی به «توبه» توجه ویژه کرده است و از مومنان می خواهد که توبه کنند و به سوی خدا بازگردند تا رستگار شوند و از آنجا که یکی از مظاهر قرآن تجلّی آن در ادبیات عرفانی است برخی از عرفای بزرگ، توبه را به عنوان اول منزل و مقام ذکر کرده اند و نقش بنیادین آن را خاطرنشان کرده اند. ابن فارض مصری و جلال الدین محمد بلخی دو شاعر عارف در عرصه ادب عربی و پارسی هستند که در مسیر سیر و سلوک خویش حقایق قرآنی برایشان ظهور کرده است. در این مقاله اشعار این دو عارف گرانمایه در باب توبه را بررسی کرده ایم و سپس به وجوه اشتراک و افتراق توبه در دیدگاه آنان پرداخته ایم و آنچه بدان دست یافته ایم: مضامین و مفاهیم مشترک که شامل «نقض توبه توسط عشق» و «توبه نصوح» می باشد و وجوه افتراق در برگیرنده «توبه موسویه» در شعر ابن فارض و «توبه محمدیه» و «مسخ دل» در اشعار مولانا است.

Epentance verses in Ebne farez and Molavi poems

The holy Quran , the last heavenly book has paid special attention to “repentance" and asks the believers to repent and return to God in order to be saved and because one of the manifestations of the holy Quran is its appearance in the gnostic literature, some of the great gnostics have mentioned repentance as the first status and lodging, the Egyptian Ebne Farez and Jalaledin Mohammad Balkhi are the two great poets in the field of Arabic and Persian literature that on their way toward God the realities of holv Quran have been divulged to them. in this article we have investigated the poems of these two gnostics about· “repentance” and then we have worked on the similarities and differences of repentance on their viewpoints and what we have found is : the common contents and concepts that include "breaking of repentance by love" and" Nasuh repentance" and the different aspects include" Mosavieh repentance " in Ebne Farez and c Mohamrnadie repentance .' and "metamorphosis of heart" in Molana's poems. 

تبلیغات