آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

بازنمایی زنان در رسانه ها بیان کننده تصورات عمومی درباره هویت و تفاوت های جنسیتی بوده و مدام در کار خلق یا تأیید یا تغییر این تصورات است. رسانه ها تلاش می کنند آنچه را می خواهند بازنمایی کنند، نه آنچه واقعیت دارد. مفهوم هویت جنسیتی، که در دنیای امروز به واسطه مدرنیته دگرگون شده، از موضوعاتی است که در دنیای واقع و در قاب تلویزیون تفاوت هایی یافته است. از این رو، این مقاله شیوه بازنمایی هویت جنسیتی را در محتوای روایی تلویزیون بررسی کرده است. بدین منظور، با استفاده از تحلیل نشانه شناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی سریال زمانه تحلیل و ارزیابی و با استفاده از رویکرد برساخت گرا در نظریه بازنمایی استوارت هال، به منزله چارچوب نظری، این موضوع بررسی شده است. مؤلفه هایی مانند فردگرایی، استقلال مادی زنان، قدرت تصمیم گیری و انتخاب، الگوهای روابط بین فردی، سبک پوشش و مصرف کالا و نقش های حرفه ای زنان بازنمودی از جست وجوی هویت و مؤلفه های غالب هویتی مدرن اند. به نظر می رسد در این سریال بازنمایی های زنانه نمایش دهنده شخصیتی هستند که خصلت های سنتی و مدرن را به طور تلفیقی به همراه دارند. هویت سنتی با ارزش و نگرش مادری و همسری به منزله هویت برتر بازنمایی شده و هویت مدرن محتوم به بحران است.

Semiotic analysis of gender identity on television

The main objective of this study was to analyze television series with an emphasis on gender identity to decode the main elements of representation mechanisms. Television, as the most popular medium, plays a significant role in representing and sharing attitudes. Therefore, TV series has an important role in the representation of gender in a society. The current study aims to answer: What are the factors and components of the implications of gender identity? Poststructuralist approach to identity (postmodernism identity) and Representation theory of Stuart Hall are used as a theoretical framework for examining this issue. "Zamaneh" was analyzed using semiotic analysis codes of Fisk at three levels of reality, representation and ideology. Components such as individualism, materialism, independence of women, the power to make decisions and choices, interpersonal relationships, patterns, styles and consumption patterns covering professional are representations of women in the modern search for identity and the identity of the dominant component. Two forms of women's identity represented in this serial include: the traditional identity factors like caste, religion, gender identity and coherent contributions in creating a fictitious or modern identity. It seems that this serial presents a negative representation of the formation of modern identity.

تبلیغات