آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف این مقاله آن است که تأثیر روحیه خداترسی به عنوان یکی از مهم ترین نشانه های معنویت دینی را در اصلاح جامعه به ویژه مناسبات جنسی و جنسیتی در خانواده و اجتماع نشان دهد و از این رهگذر، به ارائه راهکارهایی در جهت تقویت و گسترش این روحیه در سطح خانواده و اجتماع به منظور کاهش مشکلات و آسیب های مربوط به روابط زن و مرد بپردازد. از نظر رویکرد می توان نوعی روش سه جانبه مشتمل بر نگاه های درون دینی، جامعه شناختی و مهندسی اجتماعی را در مقاله مشاهده کرد. از نظر میزان اثربخشی نیز می توان گفت هرچند خداترسی آموزه ای آشناست و آثار مثبت اجتماعی، به ویژه جنبه بازدارندگی آن در برابر کج روی ها قابل انکار نیست، اما یادآوری مجدد این فضیلتِ تقریباً فراموش شده و بیان مشروح تر آثار اجتماعی اش، می تواند کمک مؤثری به ادبیات حوزه جامعه شناسی دین قلمداد گردد، ضمن آن که تطبیق این بحث بر حوزه های جامعه شناسی خانواده و جنسیت می تواند کمک مهمی به پیشبرد ادبیات این دو حوزه تلقی شود.

Piety role in reforming society

This paper aims to show the impact of fear of God, as one of the most important signs of religious spirituality, on improving sexual and gender relationships in family and society as well as other social relationships and thus to offer some procedures for enhancing and expanding this character at familial and societal levels in order to reduce the problems involved in social relations specially male-female relations. With respect to the approach, a three-dimensional method which employs religious texts, sociological insight and social engineering standpoint could be seen in the article. And with regard to the value, it could be said that although fearing God is a familiar doctrine and its desirable societal outcomes specially the prevention of deviances are not deniable, reminding this nearly forgotten virtue and explaining its societal outcomes in detail could be taken as a considerable contribution to the literature of sociology of religion. Meanwhile the application of this discussion to the problems of sociology of family and sociology of gender could be considered as an important contribution to the literature of these two fields.

تبلیغات