آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

فلسفه از افلاطون تا دوران پسامدرن ژیل دلوز همواره بیش تر معطوف و مشغول به ذهن(دوالیته سوژه و ابژه) بوده و التفات کمینه ای نسبت به عین(تن و بدن) داشته است. از شروع فلسفه زیبایی شناسی مدون با الکساندر بومگارتن تا مورد مطالعه اخیر، یا التفات کمی به تن و بدن شده یا ریشه این اندیشه به ارجاع اشتباهی حوالت شده است. مطالعه حاضر بر آن است تا آراء فلسفی ریچارد شوسترمان پیرامون زیبایی شناسی تن- بنیاد را مورد بررسی قرار دهد و با ارجاع به زیبایی شناسی تن کوشانه و تقلای لایب نیتز و اسپینوزا اولاً ریشه زیبایی شناسی تن-بنیاد را نه در اندیشه فلاسفه معاصری چون مرلو-پونتی و فوکو بلکه در سپهر اندیشه مونادولوژی لایب نیتز و تقلای اسپینوزا بر رسد؛ و ثانیاً نشان دهد زیبایی شناسی یا اساساً امری تنی-عاطفی است یا زیبایی شناسی نیست. بنابراین، کناتوس یا تقلای اسپینوزایی ریشه هرگونه جنبش و تن-آگاهی است و هر موضوع تنی بدون التفات به کناتوس از نقصان شدیدی رنج می برد. این مطالعه به روش تحلیلی-تطبیقی و با اسناد کتابخانه ای صورت گرفته است.

Analysis of the Aesthetic Experience of the Body - Schusterman Foundation regarding Spinoza and Leibniz

Philosophy from Plato to the postmodern era of Gilles Deleuze has always been more focused and busy with the mind (duality of subject and object) and has had minimal attention to the object (body). From the beginning of the philosophy of aesthetics codified by Alexander Bomgarten to the recent study, either little attention has been paid to the body or the root of this idea has been referred to a wrong reference. The present study aims to examine Richard Schusterman's philosophical views on body-foundation aesthetics, and by referring to the diligent aesthetics and the struggle of Leibniz and Spinoza, first of all, investigates the roots of body-foundation aesthetics not in thought of contemporary philosophers such as Merleau-Ponty and Foucault, but in the sphere of Leibniz's monadology and the struggle of Spinoza; And second, it shows that aesthetics is either essentially a physical-emotional matter or not. Thus, the conatus or Spinoza struggle is the root of all movement and body-consciousness, and every bodily object without attention to the conatus suffers from severe deficiency. This study has been done by analytical-comparative method and with library documents.

تبلیغات