آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

از آنجا کهبر پایه اصل اساسی بینامتنیت، هیچ متنی بدون پیش متن نیست و متن ها همواره بر پایه متن های گذشته بنا می شوند، لذا واقعه عاشورا، به مثابه یک متن، بسترهای مناسبی برای هم ذات پنداری در موقعیت های مشابه با عاشورا در اعصار بعد را فراهم می کند. از این روست که موقعیت هایی مانند انقلاب اسلامی ایران و نیز، دوران دفاع مقدس، سبب شده است که این هم ذات پنداری، در هنر و ادبیات، به ویژه شعرهای عاشورایی ایران بعد ازانقلاب اسلامی نیز، نمود پیدا کند. در دهه90 شمسی نیز، با شروع جنگ در سوریه و عراق و شکل گیری نیروهای مدافع حرم از کشورهای مختلف از جمله ایران و تداعی دیگری از عاشورا و شخصیت های آن، نه تنها موجب ورود واژه «مدافعان حرم» به دایره لغات ادبیات به ویژه حوزه شعر ایران شد، بلکه زمینه ساز شکل گیری شعرهایی درباره «مدافعان حرم» نیز گردیده است. این متن در صدد بوده است که ضمن بررسی نمونه آثار «شعرهای عاشورایی» ایران بعد از انقلاب اسلامی و همچنین نمونه آثار شعرهای درباره «مدافعان حرم» دهه نود ایران، با تکیه بر شیوه تطبیقی مبتنی بر رویکرد «بینامتنیت»، بر اساس نگرش ژرار ژنت و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، به بینامتنیت این متن ها با واقعه عاشورا بپردازد.

The Effect of Ashura Poetries after Islamic Revolution on Poetries about Holy Shrine Defenders

Since there is no text without pre – text according to intertextuality main rule and all contexts have always been founded based on last contexts (text), thus Ashura event – as an independent context – create proper field for identification with similar situations (to Ashura) in future centuries. In 90 th decade and by starting war in Syria and Iraq followed by forming Holy Shrine defenders (group) in various countries including Iran – which evokes Ashura  and its characters – not only the term “Holy Shrine defenders” entered literature vocabulary specifically Iran’s poetry, but also prepared the field for presenting poetries about “Holy Shrine defenders”. The present paper intends to study samples on “Ashura poetries” of Iran after Islamic Revolution as well as the ones on “Holy Shrine defenders” in 90 th decade based on intertextuality approach according to Gérard Genette’s attitude and the method is descriptive – analytical.

تبلیغات