آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

متن

شیعیان همواره تلاش کرده‏اند تا نظام سیاسى -الهى و حکومت اسلامى در جامعه ایجاد شود. در کنار این تلاش‏ها منتظر ظهور نظامى برتر و فراگیر در سطح جهان به رهبرى امام زمان(عجل‏الله تعالى فرجه‏الشریف) هستند.!
همواره حکومت‏ها در سرنوشت فرد و جامعه تاثیر به‏سزایى داشته‏اند. امیرالمؤمنین علیه السلام مى‏فرمایند:
اذا تغیر السلطان تغیر الزمان;
هنگامى که زمامدار جامعه عوض شود مردم روزگار نیز عوض مى‏شوند.
و در کلامى دیگر مى‏فرمایند:
وانماالناس مع الملوک والدنیا الا من عصم‏الله.
مردم همپاى زمامداران و خواسته‏هاى دنیوى خود، زندگى مى‏کنند مگر آن‏جا که خدا آنان را حفظ کند.
یکى از نویسندگان در کتابش ماجرایى را ترسیم مى‏کند که گویاى اهمیت‏حکومت و گواه بر تاثیر حاکم و نظام سیاسى بر سرنوشت افراد است، او مى‏نویسد:
ابلیس فرزندان خویش را بر گرد خود جمع کرد و براى انتخاب جانشین خود از میان آنان، سؤالى بیان کرد و گفت هرکس پاسخ کاملى به آن دهد لیاقت جانشینى مرا دارد. سؤال این بود: کدام عامل، در هلاکت جامعه، و سقوط مردم به وادى گمراهى مؤثرتر است؟ پس از یک هفته آنان پاسخ‏هاى خود را آوردند. یکى از فرزندان گفت: بهترین عامل گمراهى مردم رواج شراب است. دیگرى گفت: بهترین عامل سقوط جامعه و انحراف مردم ترویج فساد و فحشا است و یکى دیگر از آنان گفت: بهترین عامل سقوط مردم رواج حرام‏خوارى است. و به همین ترتیب هر یک مطلبى گفتند; ولى مقبول نشد. سرانجام بر اثر اصرار فرزندان، ابلیس لب به سخن گشود و گفت: برترین عامل انحطاط و سقوط و ضلالت جامعه، گماردن افراد فاسد و دور از ایمان به حکومت است.
تاریخ نیز گواه دیگرى بر اثرپذیرى جامعه از زمامداران است. چنانکه آمده است: هنگامى که عمربن عبدالعزیز به خلافت رسید، یکى از رجال نیک اندیش از او پرسید: چرا هنگامى که شما روى کار آمدید در جامعه ما چهره ایمان و دالت‏خودنمایى کرده است در حالى که در دوران خلفاى قبل از شما عکس آن به چشم مى‏خورد؟
او پاسخ داد: اذا طابت العیون عذبت الانهار; هنگامى که سرچشمه، سالم باشد از نهرهاى مربوط به آن نیز آب سالم و حیاتبخش، جارى مى‏شود.
امام رضا علیه السلام نیز در گفتارى بر تاثیر رفتار اجتماعى و حکومت‏ها در جامعه و جهان اشاره مى‏فرمایند.
اذا کذب الولاة حبس المطر و اذا جار السلطان هانت الدولة و اذا حبست الزکاة ماتت المواشى.
لزوم حکومت و تقدم حکومت عدل
ضرورت اقامه نظامى سیاسى در جامعه مساله‏اى عقلى است، با هرج و مرج و افسار گسیختگى جامعه، نمى‏توان امنیت و آرامش و نظم لازم را تامین کرد. بدون وجود یک نظام سیاسى قدرتمند نمى‏توان از حقوق مردم دفاع و حراست‏کرد. چنانکه امیرالمؤمنین علیه السلام مى‏فرمایند:
لابد للناس من امیر بر او فاجر.
علاوه بر آن ضرورت حضور دین در جامعه، فلسفه ضرورت نظام حکومتى دینى را تشکیل مى‏دهد پیامبر اکرم‏صلى الله علیه و آله، امت را براى همیشه به تمسک به اهل‏بیت: فراخوانده است و فرمان‏بردارى از آنان نتیجه‏اى جز اقامه نظام سیاسى بر مبناى خواست آنان ندارد.
پذیرش حکومت عدل یا جور ملاک رد و قبولى عبادت
امیرالمؤمنین علیه السلام از پیامبر اکرم‏صلى الله علیه و آله از جبرئیل از قول پروردگار متعال نقل مى‏کند که خداوند متعال فرمود:
و عزتى و جلالى لاعذبن کل رعیة فى‏الاسلام، دانت‏بولایة امام جائر لیس من‏الله (عزوجل) و ان کانت الرعیة فى اعمالها برة تقیة ولاعفون عن کل رعیة دانت لولایة امام عادل من‏الله تعالى
به عزت و جلالم سوگند که بدون تردید، هر کسى را که حکومت و ولایت آدم ستمکار و به دور از خدا را بپذیرد و بدان گردن نهد، کیفر مى‏دهم گرچه در زندگى شخصى و روزمره خود اهل نیکوکارى و تقوا باشد و هر کسى را که به ولایت و حکومت امام عادل پایبند به دین خدا گردن نهد، عفو و اغماض مى‏نمایم.
شناخت امام برحق شرط پذیرش عبادت
امام صادق علیه السلام در این‏باره فرموده‏اند:
والله لو ان عبدا صف قدمیه فى ذلک المکان[ما بین الرکن والمقام] قام اللیل مصلیا حتى یجیئه‏النهار وصام‏النهار حتى یجیئه اللیل و لم یعرف حقنا و حرمتنا اهل البیت لم یقبل الله منه شیئا ابدا.
به خدا سوگند اگر کسى در شریف‏ترین مکان‏ها که بین رکن حجرالاسود و مقام ابراهیم است‏شب‏ها را در نماز و روزها را در روزه بسر ببرد ولى ما را نشناسد و به حق ما اهلبیت اقرار نداشته و از ما پیروى نکند هرگز این نماز و روزه‏اش پذیرفته نیست.
همچنین امام باقر علیه السلام فرمودند:
لو ان رجلا قام لیله و صام نهاره و تصدق لجمیع ماله و حج دهره و لم یعرف ولایة ولى‏الله فیوالیه و یکون جمیع اعماله بدلالته الیه ماکان له على‏الله حق من ثوابه و لاکان من اهل الایمان.
اگر کسى همه شب‏ها را در نماز، و همه روزها را در روزه به‏سر برد و همه ثروت خود را در راه خدا انفاق کند و همه ساله به حج مشرف شود ولى به ولایت ولى‏الله، گردن ننهد، (در برابر آن همه اعمال نیک خود) پاداشى را از سوى خدا دریافت نمى‏دارد و در شمار افراد با ایمان قرار نمى‏گیرد.
تاثیر حکومت در تربیت انسان از دیدگاه امام خمینى قدس‏سره
امام راحل قدس‏سره تشکیل حکومت و برقرارى نظام سیاسى و از آن مهم‏تر بعثت انبیا را مقدمه‏اى براى تربیت انسان و وسیله‏اى جهت رساندن انسان‏ها به کمال مى‏دانند، و مى‏فرمایند:
انبیا براى راهنمایى انسان به یک مقام بالاتر آمده‏اند. و قرآن، کتاب آدم‏سازى است.
اساس دعوت انبیا این است که انسان بالقوه راتبدیل به انسان بالفعل نمایند. اسلام براى تربیت انسان آمده است. و علم انبیا، علم آدم‏سازى است. مکتب‏هاى الهى مى‏خواهند انسان را به گونه‏اى تربیت کنند که همه در کنار هم آسوده و آرام باشند.
ایشان در وصیت‏نامه خود بر تلاش دینداران و اولیاى خدا براى تشکیل حکومت در راستاى اقامه عدل و کمال بشر تاکید ورزیده و مى‏فرمایند:
این‏جانب در این وصیت‏نامه با اشاره مى‏گذرم ولى امید آن دارم که نویسندگان و جامعه شناسان و تاریخ نویسان، مسلمانان را از این اشتباه بیرون آورند. و آن‏چه گفته شده و مى‏شود که انبیا به معنویات کار دارند و حکومت و سررشته دارى دنیایى مطرود است و انبیا و اولیا و بزرگان از آن احتراز مى‏کردند و ما نیز باید چنین کنیم، اشتباه تاسف‏آورى است که نتایج آن به تباهى کشیدن ملت‏هاى اسلامى و بازکردن راه براى استعمارگران خونخوار است، زیرا آن‏چه مردود ست‏حکومت‏هاى شیطانى و دیکتاتورى و ستم‏گرى است که براى سلطه‏جویى و انگیزه‏هاى منحرف و دنیایى که از آن تحذیر نموده‏اند، جمع‏آورى ثروت و مال و قدرت‏طلبى و طاغوت‏گرایى است و بالاخره دنیایى است که انسان را از حق‏تعالى غافل کند. و اما حکومت‏حق براى نفع مستضعفان و جلوگیرى از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعى همان است که مثل سلیمان بن داوود و پیامبر عظیم‏الشان اسلام صلى الله علیه و آله و اوصیاى بزرگوارش براى آن کوشش مى‏کردند، از بزرگ‏ترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است، چنانکه سیاست‏سالم که در این حکومت‏ها بوده از امور لازمه است. باید ملت‏بیدار و هشیار ایران با دید اسلامى این توطئه‏ها را خنثى نمایند و جویندگان و نویسندگان متعهد به کمک ملت‏برخیزند و دست‏شیاطین توطئه‏گر را قطع نمایند.
از عبارات حضرت امام قدس‏سره آشکار مى‏شود که حکومت چنانکه در مسیر الهى نباشد اخلاق رذیله و دنیا پرستى و همچنین ظلم و جور در جامعه رواج مى‏یابد و جامعه از سلامت روحى دور مى‏شود.
امام امت قدس‏سره در رهنمودى دیگر در این‏باره که اگر حکومت و حاکم زیر نظر ولى‏فقیه نباشد، آن حکومت، طاغوتى خواهد بود، فرمودند:
به حرف‏هاى آن‏هایى که برخلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را روشنفکر حساب مى‏کنند و مى‏خواهند ولایت فقیه را قبول نکنند، گوش ندهید. اگر چنانکه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد... طاغوت است. اگر به امر خدا نباشد، رئیس‏جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است وقتى غیر مشروع شد، طاغوت است. اطاعت او، اطاعت طاغوت است، وارد شدن در حوزه او وارد شدن در حوزه طاغوت است. طاغوت وقتى از بین مى‏رود که به امر خداى تبارک و تعالى یک کسى نصب بشود. شما نترسید از این چهار نفر آدمى که نمى‏فهمند اسلام چه است، نمى‏فهمند فقیه چه است، نمى‏فهمند که ولایت‏یعنى چه. آن‏ها خیال مى‏کنند که یک فاجعه به جامعه است. آن‏ها اسلام را فاجعه مى‏دانند نه ولایت فقیه را، آن‏ها اسلام را فاجعه مى‏دانند، ولایت فقیه فاجعه نیست. ولایت فقیه تبع اسلام است.

تبلیغات