آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر بخشش بر بهزیستی روانشناختی جانبازان و همسران آنها بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق جانبازان و همسران آنها در سال 1391 شهر اصفهان بود و نمونه تحقیق 20 زوج بود که به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1995) بود. مداخله گروهی مبتنی بر بخشش بر روی گروه آزمایش به مدت 5 هفته و به مدت 15 ساعت اجرا گردید و به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخله گروهی مبتنی بر بخشش بر بهزیستی روانشناختی جانبازان و همسران آنها در پس آزمون مؤثر بوده است (01/0P<). همچنین میانگین نمرات در خرده مقیاس های روابط مثبت با دیگران و رشد شخصی افزایش معناداری پیدا کرده بود.

Effectiveness of Forgiveness-based Group Intervention on Psychological Well Being of Veterans and Their Wives

The purpose of this research was to determine the effectiveness of forgiveness-based group intervention on Psychological well-being of veterans and their wives. This research was based on a quasi-experimental design with pre-test, post-test and control group respectively.The population also included veterans and their wives Isfahan in 2012. In order to perform this study 20 couples of veterans and their wives who were available selected (each group consisting 10 couples). Ryff psychological well-being questionnaire (1995) was used to gather the data. Data were analyzed using Multivariate analysis (MANOVA). Forgiveness-based group intervention was trained for 5 weeks on the experimental group and the control group did not have any intervention. The results showed that forgiveness-based group intervention had a significant effect on psychological well-being in veterans and their wives in post test )P<0.01). The mean scores on the subscales of positive relations with others )P<0.01) and personal growth )P<0.02) were significantly increased in post-test.

تبلیغات