آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف از این پژوهش، مقایسه روش چندحسی فرنالد و روش تمرین و تکرار در بهبود اختلال ویژه ی یادگیری دانش آموزان دارای اختلال خواندن است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با گروه گواه و انتصاب تصادفی با پیش آزمون و پس آزمون است. نمونه شامل 39 دانش آموز (18 پسر و 21 دختر) بود که بصورت تصادفی ساده از میان دانش آموزان دارای اختلال ویژه یادگیری خواندن پایه ی سوم ابتدایی شهر جوانرود، در سال تحصیلی86-85 انتخاب شدند. آزمودنی ها بطور مساوی در سه گروه (آموزش با روش چندحسی فرنالد، تمرین و تکرار و گروه گواه) قرار گرفتند و از نظر هوشبهر، جنس، تحصیلات والدین و آموزش رسمی در مدارس عادی همتا شدند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نمرات پس آزمون در آزمون خواندن پژوهشگر ساخت، بیانگر تفاوت معنی دار میان گروه ها است. نتایج تحلیل کواریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که روش آموزش چندحسی فرنالد موجب بهبود عملکرد دانش آموزان دارای اختلال خواندن نسبت به گروه تمرین و تکرار در خواندن شفاهی (001/0p<)، سرعت خواندن شفاهی (001/0p<)، خواندن خاموش (05/0p<)، خواندن لغات خارج از متن (001/0p<) و سرعت خواندن لغات خارج از متن (001/0p<) شد. عملکرد گروه تحت آموزش تمرین و تکرار نیز در خواندن شفاهی (01/0p<) و خواندن لغات خارج از متن (001/0p<) بهتر از گروه کنترل بود.

The Effect of Fernald Multisensory and Practice-Repetition in the Improvement of Reading Disabilities in School Students

The purpose of this study was to compare Fernald Multisensory and Practice-Repetition in improvement of reading disabilities in students of school. The research was conducted according to quasi-experimental method using pre-test, post-test and control group design. The sample, selected randomly, consisted of 39 students (18 male, 21 female) from grade level 3 with reading disability in Javanrod city in 1385-86 porbipant were divided into 3 groups (education via Fernald Multisensory method, education via Practice-Repetition and the control group). Afterwards, they were matched according to IQ, gender, parents' education parents and formal education. The MANCOVA results of the posttest indicated meaningful differences between the groups. The MANCOVA and Tukey tests showed that Fernald Multisensory method was more effective than the control group and Exercise-Repetition group in verbal reading (p<0.001), speed of verbal reading (p<0.001), comprehention (p<0.05). Word reading (p<0.001) and speed of word reading (p<0.001), the results showed that the Exercise-Repetition group also performed better in verbal reading (p<0.01) and word reading (p<0.001) than the control group.

تبلیغات