آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر متغیر انگیزشی جهت گیری هدفی و اضطراب امتحان بر عملکرد درس ریاضی ، با میانجی گری خودکارآمدی ریاضی ، می باشد. برای انجام این تحقیق 240 دانش آموز، 120دختر و 120پسر ، پایه دوم رشته ریاضی دبیرستان های دولتی شهر تهران به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های جهت گیری هدفی، خودکارآمدی ریاضی و اضطراب ریاضی را تکمیل نمودند. همچنین، به منظور سنجش میزان عملکرد تحصیلی در درس ریاضی از نمره های امتحان پایان سال درس ریاضیات استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی ریاضی میانجی مناسبی در رابطه جهت گیری های هدفی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی نیست؛ اما مسیرهای مستقیم هدف تبحرگرا با خودکارآمدی ریاضی، هدف عملکردگریز با خودکارآمدی ریاضی و اضطراب ریاضی با خودکارآمدی ریاضی معنی دار بودند. بالاخره، یک مدل اصلاحی، با میانجی گری اضطراب ریاضی، نیز آزمایش شد و برازنده تر از مدل با میانجی خودکارآمدی بود.

The Role of Math Self-Efficacy, Goal Orientations and Math Anxiety on Math Performance of High School Second Graders (Majoring in Math) in Tehran

The purpose of the present study was to investigate the effects of self-efficacy, goal orientation and math anxiety on math performance of high school students, majoring in math, in Tehran, using a path analysis model.  The sample was 240 (120 male and 120 female) second grade high school students who were selected by multi-stage sampling method.  Several questionnaires were used for measuring goal orientation, math self-efficacy and math anxiety.  Also, the final exam grades were used for measuring math performance.  The results of path analysis showed that self-efficacy was not a good mediator between math anxiety and goal orientation, but the direct paths from mastery goal orientation to self-efficacy, from performance avoidance goal to math self-efficacy, and from math anxiety to math self-efficacy were significant.  Finally, the modified model, with math anxiety as mediator, was tested and indicated a better fit.

تبلیغات