آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش صمیمیت بر افزایش صمیمیت ارتباطی در زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی زوجین کارکنان شرکت نفت اهواز می باشد که به فراخوان محقق پاسخ مثبت داده اند و از بین آنها 36 زوج به صورت تصادفی ساده از بین جامعه ی داوطلب انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ی بررسی نیازهای صمیمیت باگاروزی است. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. ابتدا برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی (آموزش صمیمیت) به گروه آزمایشی ارایه گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. نتیجه ی تحلیل فرضیه ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری (مانووا) و تحلیل واریانس یک راهه (آنووا) نشان داد که آموزش صمیمیت باعث افزایش ابعاد صمیمیت ارتباطی شامل: صمیمیت عاطفی، صمیمیت روان شناختی، صمیمیت عقلانی، صمیمیت جنسی، صمیمیت جسمی، صمیمیت معنوی، صمیمیت زیباشناختی و صمیمیت تفریحی- اجتماعی زوجین می شود.

The effect of intimacy training on enhancement of relationship intimacy in couples

The purpose of this study was to investigate the effect of intimacy training on relationship-intimacy in married employees of Ahvaz Oil Company. Participants were 36 couples who were selected randomly from among those employees who agreed to take part in the study. They were then randomly assigned to experimental and control groups. The design of the study was a pretest-posttest control group type. The Intimacy Needs Survey scale was used in order to investigate different aspects of intimacy. MANOVA and ANOVA were used to analyse the data. The results showed that emotional intimacy, psychological intimacy, intellectual intimacy, sexual intimacy, physical intimacy, spiritual intimacy, aesthetic intimacy and social-recreational intimacy were enhanced by the intimacy training project.

تبلیغات