آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

جزای نقدی روزانه یکی از جایگزین های نوین حبس مقرر در قانون مجازات اسلامی 92 می باشد که میزان آن با توجه به شدت و اهمیت جرم از یک سو و میزان در آمد روزانه مجرم از سوی دیگر توسط دادگاه تعیین می گردد. پیش بینی جزای نقدی روزانه و ملاحظه وضعیت اقتصادی محکوم، گامی جدید در راستای فردی کردن مجازات ها محسوب می گردد. هر چند این سیستم نیز انتقاداتی را به دنبال داشته، اما یکی از جنبه های مثبت سیاست جنایی امروزی است. با این حال اجرای موثر و کاربردی تر این سیستم تا حد زیادی در گرو احراز درآمد واقعی محکومین می باشد. برای اینکه این جایگزین به خوبی عمل کند دادگاه ها باید روش صحیحی برای سنجش درآمد محکومین در اختیار داشته باشند. از طرفی به دلیل افزایش بار کاری دادگاه ها ناشی از بررسی وضعیت مالی محکومین در کنار رسیدگی به پرونده کیفری و اطاله دادرسی، اکثر قضات رغبتی به آن نشان نمی دهند. لذا در جهت بهره گیری مناسب از ظرفیت این جایگزین و کارایی بیشتر آن، ضرورت دارد قانون گذار سازوکار مشخصی جهت شناسایی در آمد محکومین در اختیار قاضی قرار داده و وظایف دستگاه های اجرائی را که به هر نحو اطلاعی از درآمد و حقوق محکومین دارند مشخص نماید تا در صورت لزوم موظف به همکاری شوند. مع المراتب یافته های پژوهش حاکی از آن است که این جایگزین اولأ برای افرادی قابل اعمال است که از حداقل درآمد و توان مالی برای پرداخت جزای نقدی برخوردار باشند. لذا برای افراد ناتوان و فاقد درآمد مشخص می بایست جایگزین مناسب دیگری تعیین گردد. ثانیأ چنانچه میزان جزای نقدی متناسب با درآمد افراد تعیین گردد با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی اغلب محکومین می تواند با موفقیت همراه باشد.

Considerations About Daily Fines and Earning of the Offender

The daily fine is one of the new alternatives to imprisonment stipulated in the Islamic Penal Code 92, the amount of which is determined by the court according to the severity and importance of the crime on the one hand and the amount of daily income of the offender on the other. Anticipating daily fines and considering the convicted person's financial situation is a new step towards individualizing punishments. Although this system has been criticized, it is one of the positive aspects of today's criminal policy. However, the more effective and practical implementation of this system depends to a large extent on the actual income of the convicts. For this alternative to work well, the courts must have the right way to measure the income of convicts. On the other hand, due to the increase in the workload of the courts due to the review of the financial situation of the convicts, along with the consideration of the criminal case and the delay of the trial, most judges are not interested in it. Therefore, in order to properly use the capacity of this alternative and make it more efficient, it is necessary for the legislator to provide the judge with a specific mechanism for identifying the income of convicts and to determine the duties of executive bodies that have any knowledge of income and rights of convicts. The need to be obliged to cooperate. However, the research findings indicate that this alternative is applicable first to people who have the minimum income and financial ability to pay a fine. Therefore, for the disabled and without a specific income, another suitable alternative must be determined. Second, if the amount of the fine is determined in proportion to the income of individuals, due to the unfavorable economic situation, most of the convicts can be successful.

تبلیغات