آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

شاهنامه فردوسی از شاهکارهای ادبی جهان و بزرگترین میراث فرهنگی ایرانیان است. این کتاب آکنده از مسایل و آموزه های اخلاقی، فرهنگی و تربیتی است. بهره مندی از این مفاهیم و آموزه ها تنها مختص گروه خاصی از جامعه (بزرگسالان) نیست بلکه نوجوانان برای آشنایی با هویت ملی خود به پیوند عمیقی با شاهنامه نیاز دارند. شاهنامه، نوجوانان را با تمدن، فرهنگ و گذشته پر افتخار کشور خویش آشنا می سازد. این آشنایی و ارتباط درگرو انجام بازنویسی های مناسب و خلاق از این اثر ارزشمند است. هدف این پژوهش بررسی و مقایسه چند متن بازنویسی شده(ساده و خلاق) از شاهنامه فردوسی، از دیدگاه اصول مهم داستانی (طرح، شخصیت پردازی، درون مایه، زاویه دید، صحنه پردازی) برای ارزیابی تفاوت ها و شباهت های ساختاری متن اصلی با متن بازنویسی شده و دست یافتن به اصول و شیوه های بازنویسی خلاق و مناسب برای گروه سنی نوجوان است.                                                                                              

Elements of Short Stories in Some of the Regenerated Stories of Shahnameh: A Useful Source for the Adolescents

Shahnameh is one of the best Iranian cultural heritage sources and one of the literary master works in the world. This book is full of moral, cultural and deductive teaching which are of great benefit not only to adults but also adolescents who need to be familiar with Shahnameh to get acquainted with their national identity. Shahnameh familiarizes adolescents with the civilization, cultural and glorious history of Iran. This familiarity necessitates innovative rewriting of this valuable work. This study thus aims to compare a number of regenerated texts of Shahnameh in terms of the major story principles, (plot, characterization, theme and point of view) to investigate the differences and similarities of the structures of th e original texts with the regenerated ones in order to determine principles and methods of innovative regeneration and simplification beneficial to adolescents

تبلیغات