آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین متغیرهای مستقل کیفیت زندگی کاری و فرهنگ سازمانی با متغیر میانجی تعهد سازمانی با بیگانگی از کار در مدیران مقطع متوسطه ی شهر شیراز انجام شد. نمونه ی مورد بررسی ۴۱۲ مدیر بودند. که ۲۳۴ نفر از آنها به پرسشنامه های ارسالی جواب دادند. چهار پرسشنامه ی فرهنگ سازمانی دنیسون، تعهد سازمانی مایر و آلن، کیفیت زندگی کاری والتون و کاسیو و بیگانگی از کار محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به مبانی نظری، نمونه یی ارایه شد که یافته های پژوهش، مدل را تأیید نمود و نتیجه ی تحلیل مسیر نشان داد که رابطه ی منفی و معنی داری بین متغیر فرهنگ سازمانی با بیگانگی از کار، بین متغیر فرهنگ سازمانی از طریق متغیر میانجی تعهد سازمانی، و بین کیفیت زندگی کاری و بیگانگی از کار با متغیر میانجی تعهد سازمانی وجود دارد. بین متغیر کیفیت و تعهد نیز رابطه ی مثبت و معنی داری به دست آمد. با انجام تحلیل مسیر، فرهنگ سازمانی پیش بینی کننده ی قوی تری برای کاهش بیگانگی از کار در سازمان های آموزشی شناخته شد. <br clear="all" />  

The study of relationship between organizational culture, quality of work life, organizational commitment and work alienation in educational administrators of secondary schools in Shiraz

The main purpose of this research was to study the relationship between Organizational Culture (OCU) Quality of Work Life QWL (exogenous variables), Organizational Commitment (OCO, intermediate variable) and Work Alienation (WA) (endogenous variable). The sample consisted of 234 managers of secondary schools in Shiraz. Four were used, Denison Questionnaire for OCU, Walton and Casio Questionnaire for QWL, Allen and Mayer Questionnaire for OCO and researcher made questionnaire for WA. The direct, indirect and total effects of variables showed that there are: A negative and significant relationship between: (a) OCU and WA, (b) OCU and WA with intermediatory of OCO, and (c) QWL and WA; and a significant and positive relationship between QWL and OCO. The final result of path analysis suggested that OCU is a stronger predictor of WA in secondary schools administrators in Shiraz. Keywords:

تبلیغات