آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بیان کهن الگوهای تزئینات تاریخی بکار رفته در امام زاده های شهر تبریز است. کﻬﻦ ﺍﻟﮕﻮ ها، به عنوان ﻧﻤﺎﺩﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧ ی و مؤلفه های فرهنگی، به صور مختلف در فرم ها و تصاویر گوناگون در سراسر جهان یافت می شوند؛ از تصاویر در غارها، تا فرم های معماری. در معماری ایران نیز، به واسطه غنای تاریخ فرهنگی آن، باید کهن الگوهای متعددی باشند که توانسته اند این جامعه بزرگ را، درپی قرون متمادی، در کنارهم حفظ و گروه های اجتماعی را به هم پیوند بزنند. هنر تزئین در معماری ساختمان به خصوص بناهای مذهبی ایران، ساختمان را به مانند قالبی در بر می گیرد. هنرمند تزئین کار با الهام از حدیث " إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال" همواره در پی بیان زیبائی در خلق آثار هنری است. ، خلق آثار هنری و ساخت و پرداخت نقش های آذینی توسط ایرانیان ، به طور کلی ملهم از دو منبع بزرگ و فیاض طبیعت و فرهنگ است، صرف نظر از اینکه طبیعت پایگاه اصلی و درون مایه الهامات و صورت بندی اشکال تزئینی در ذهن معماران ، صنعتگران و هنرمندان بوده ، لیکن القای مفاهیم و اندیشه های فرهنگی – دینی و اعتقادی و آرمان جمعی در خلق آثار فوق تأثیر بسزایی داشته است. لذا پس از مطالعات کتابخانه ای و میدانی بروش عکاسی، بصورت توصیفی- تحلیلی، کهن الگوهای مشاهده شده در تزئینات تاریخی امامزاده ها را از جنبه ظاهری، مفهومی و ... در 7 دسته ی:کهن الگوهای انسانی، طبیعی، موقعیتی، عددی، هندسی، کالبدی و حیوانی بررسی خواهیم کرد.

Investigating the archetypes of the historical decorations of the old shrines of Tabriz.

The goal of this research, is the expression of archetypes of historical ornaments in shrines of Tabriz.Archtypes are as global symbols and cultural components. They are available in a variety of forms and images around the world. In Iranian architecture, due to the richness of its cultural history, there must be several archetypes. Archetypes have been able to keep this great community together for centuries and to connect social groups. The art of decoration in building architecture, especially in Iranian religious buildings, surrounds the building like a mold. The decorative artist is always looking for beauty in the creation of art. The creation of works of art and the making and payment of decorative patterns by Iranians are generally from two sources of nature and culture. Therefore, in this research, after library and field studies by means of photography, in a descriptive-analytical manner, the archetypes observed in the historical decorations of shrines will be investigated. We will investigate these archetypes in terms of appearance, concept, etc. in 7 categories: human, natural, situational, numerical, geometric, physical and animal archetypes.

تبلیغات