آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

شیوه بیان و تفسیر عشق، مانند دیگر احساسات و هیجان ها، متأثر از عوامل فرهنگی است و با تغییر و تحوّل در فرهنگ، نگرش به عشق و شیوه بروز آن نیز تغییر می کند. در ایران، در پی آشنایی با مدرنیته (=تجدّد) و شکل گیری هنجارها و ارزش های جدید، نگرش ها درباره عشق، دستخوش تغییر و این امر، موجب شکل گیری نگرش های متفاوتی درباره آن شد. برای شناخت این تغییرات و الگوها، مطالعه و بررسی شعر و بویژه، شعر طنز، نقش بسزایی دارد. بر این اساس، در این پژوهش، کوشش می شود موضوع عشق، در اشعار شاعر طنزپرداز معاصر، زرویی نصرآباد (1348-1397)، با روش اسنادی و بر مبنای رویکرد تاریخی جامعه شناسانی چون گیدنز ( Giddens ) و باومن ( Bauman ) بررسی و به این پرسش ها پاسخ داده شود که در شعر این شاعر، چه گونه هایی از عشق بازنمایی شده و شاعر چه نگرشی به آن ها داشته است. نتایج پژوهش نشان می دهد از نظر زرویی، سه گونه عشق سنّتی، مدرن و تقطیری، در جامعه ایرانی وجود داشته است. این شاعر طنزپرداز، ضمن نگاه مثبت به عشق سنّتی، به برخی از نقایص آن مانند دلبستگی بیمارگونه داشتن به معشوق و داشتن پایان تلخ اشاره کرده است. زرویی، برای توصیف عشق مدرن، از استعاره مفهومی «عشق مدرن، به مثابه کالاست» استفاده کرده است که این امر، نشان از تأثیر مؤلّفه مصرف گرایی، بر نگرش به عشق در جامعه ایرانی و بازتاب آن در شعر این شاعر دارد. عرضه عشق در مدل های رنگارنگ، قابل عرضه و انتقال بودن آن، نداشتن تعهّد در رابطه عاشقانه و تنوّع طلبی در عشق، از مهم ترین ویژگی های عشق مدرن در شعر زرویی هستند. از نظر وی، عشق تقطیری، یعنی تلفیق ویژگی های مثبت عشق سنّتی و مدرن نیز از آنجا که دوام بیشتری نسبت به عشق مدرن دارد، می تواند مبنای ازدواج قرار گیرد.

Humorous representation of love patterns in the poetry of Abolfazl Zarvi of Nasrabad

The way love is expressed, like other emotions, is influenced by cultural factors, and by changing culture, attitudes toward love and the way it is expressed change. In Iran, following the acquaintance with modernity and the formation of new norms and values, attitudes about love changed and this led to the formation of different patterns about it. In order to recognize these changes and patterns, poetry Especially humorous poetry plays an important role. Accordingly, in this research, an attempt is made to study the subject of love in Nasrabad's Zarwi poems with a documentary method and to answer these questions: what patterns of love are represented in this poet's poem and what is the poet's attitude towards it? Have. The results show that the three patterns of modern, traditional and distilled love are reflected in Zarvi's poetry. To describe modern love, Zarvi has used the conceptual metaphor of "modern love as a commodity", which shows the effect of the consumption component on the attitude towards love in Iranian society and its reflection in the poetry of this poet. The presentation of love in colorful models, its portability and transferability, the lack of commitment in a romantic relationship and the desire for diversity in love are the most important features of modern love in Zarvi poetry. This satirical poet has pointed out some of its shortcomings, such as having a morbid attachment to the beloved and having a bitter end. According to him, distilled love, that is,

تبلیغات