آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

عرصه دانشگاه و عرصه کارآفرینی، ارتباط محکمی باهم داشته و نقش مهمی در توسعه کشور، افراد، سازمان ها و شرکت ها دارند. شرکت های دانشگاه بنیان، از مجموعه شرکت هایی است که روابط متقابلی با عرصه کارآفرینی دانشگاهی دارد. این شرکت ها و نقش دانشگاه ها در توسعه آن ها، از چالش های مهم در کشور به شمار می رود. در واقع، سازوکارهای دانشگاه، تأثیرات متعدی در ابعاد و مقوله های مختلف بر توسعه یا عدم توسعه این شرکت ها دارند که شناخت این تأثیرات به منظور برنامه ریزی صحیح برای دانشگاه ها و شرکت های مرتبط ضروری است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تحلیل الگوهای فکری حاکم بر تأثیرات سازوکار های حمایتی دانشگاه بر توسعه شرکت های دانشگاه بنیان است. برای این منظور، سه دانشگاه امام خمینی، رازی کرمانشاه و دانشگاه یزد برای مطالعه موردی انتخاب شدند. در بخش روش شناسی، داده ها از مجموعه اعضای هیئت علمی، مدیران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل 62 کارشناس از هر سه دانشگاه در قالب مصاحبه و پرسش نامه گردآوری شده است. برای شناسایی و تعیین مقوله های کارآفرینی دانشگاهی، از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی و برای شناسایی و تحلیل الگوهای فکری، از مدل تحلیلی کیو استفاده شده است. نتایج نشان داد که سازوکار ها و مقوله های دانشگاه در هشت گروه دگرگونی سیاست های دانشگاه، عوامل فردی، قوانین دانشگاه، زیرساخت ها، انحصار زدایی، عوامل سطح کلان، مشارکت ها و موانع توسعه شرکت ها قرار داشتند. همچنین دانشگاه ها در مجموع تأثیرات نسبتاً خوبی بر توسعه شرکت ها دارند اما ارتباط شرکت ها با دانشگاه ها به دلیل کمبود شرکت ها ضعیف است. در مجموع عامل ها و الگوهای فکری نهایی، شناسایی و تحلیل شدند. کلیدواژه ها :  

Analyzing the Mental patterns of the Academic Entreprneurship Effects on NTBFs Development

The field of university and the field of entrepreneurship have a strong relationship with each other and play an important role in the development of the country, individuals, organizations and companies. Spin-off Companies is one of the companies that have reciprocal relations with the field of university entrepreneurship. In fact, university mechanisms have multiple effects in different dimensions and categories on the development or non-development of these companies, and it is necessary to recognize these effects in order to plan properly for universities and related companies. Therefore, the main purpose of this study is to identify the thought patterns that govern the effects of university support mechanisms on the development of university-based companies. For this purpose, three universities of Imam Khomeini, Razi Kermanshah and Yazd University were selected for case study, data were collected from faculty members, administrators, and graduate students, including 62 experts from all three universities, in the form of interviews and questionnaires. To identify and determine the categories of academic entrepreneurship, inductive qualitative content analysis method and to analyze thought patterns, Q analytical model have been used. The results showed that mechanisms and categories of the university were in eight groups: university policy changes, individual factors, university rules, infrastructure, de-monopolization, macro factors, partnerships and barriers to corporate development. Universities also have relatively good effects on the development of companies in general, but the relationship between companies and universities is weak due to the lack of companies.  

تبلیغات