آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش اضطراب کتابخانه ای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز انجام شده است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل5700 دانشجوی کارشناسی ارشد که 229 نفر ( 139 دختر و 90 پسر) به عنوان نمونه انتخاب شده اند. روش نمونه گیری، روش طبقه ای خوشه ای انتخاب شد و توسط مقیاس اضطراب چندبعدی کتابخانه ای ون کمپن [1] (2003) مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی پرسش نامه به روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که برای ابعاد اضطراب کتابخانه ای بین 61/0 تا 83/0 نوسان داشت و روایی آن به شیوه تحلیل گویه، تعیین شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسش نامه بود. سؤال های پژوهش به روش آمار توصیفی و استنباطی و با آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس و طرح درون آزمودنی یک طرفه مورد تحلیل قرارگرفتند. یافته ها: یافته های مرتبط با میزان اضطراب در نمونه پژوهش بر اساس چهار سطح اضطراب نشان داد که جمعیت بیشتری از نمونه مورد مطالعه دارای اضطراب زیاد هستند. همچنین میان اضطراب کتابخانه ای دانشجویان با میزان استفاده از کتابخانه و هدف استفاده از کتابخانه رابطه معنادار وجود دارد. دانشجویان دانشکده اقتصاد بیشترین اضطراب و دانشجویان دانشکده برق از کمترین میزان اضطراب برخوردارند. نتایج تحلیل واریانس درون آزمودنی نشان داد که بین ابعاد اضطراب کتابخانه ای تفاوت معناداری دارد. نتیجه گیری: به نظر می رسد اضطراب کتابخانه ای عارضه ای جدی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز است که جهت انجام فرایند پژوهش و پایان نامه ناگزیز هستند که از کتابخانه و منابع اطلاعاتی استفاده کنند. <br clear="all" /> [1]. Van Kampen

Evaluation of the library anxiety level of graduate students in Shiraz University based on multi-dimensional model of Van Kampen

Purpose : The present study was performed with the aim of evaluation of the library anxiety level of graduate students in Shiraz University. Methodology : The research population consisted of 5700 students from Shiraz University graduate students, 229 students (139 girls and 90 boys). Sampling method was stratified. To assess the level of library anxiety, Multidimensional Model of Van Kampen (2003) was used. Data were analyzed with descriptive and inferential statistics, and t-test and analysis of variance. Findings: The research findings related to the extent of students anxiety by the four level of anxiety show that much larger population of subjects have high anxiety. Also, between the library anxiety with the use of the library and the aim of using library is significant differences. But between the library anxiety and the average time of presence in the library isn't significant difference. Evaluation of the anxiety in the different colleges showed that students of economic college have the highest level of anxiety and student of Electricity College have the less anxiety. Conclusion: It seems that library anxiety is a serious problem among graduate students of Shiraz University who need to use the library and information recourses.

تبلیغات