آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به شناسایی مهارت های ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعه کنندگان با رویکردی مقایسه ای می پردازد. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر بوشهر وابسته به وزارتخانه های "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و "علوم، تحقیقات و فناوری" (جمعاً 18 نفر) که به روش سرشماری و مراجعه کنندگان این کتابخانه ها (دانشگاه خلیج فارس 4340 نفر و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 2799 نفر) که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند (بر اساس جدول مورگان به ترتیب 354 نفر، 338 نفر). داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد مهارت ارتباطی "کوئین دام" جمع آوری و در نرم افزار SPSS در سطح آزمون های توصیفی و استنباطی (تی مستقل، تی تک متغیره، آزمون من ویتنی و آزمون اف) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها : یافته ها نشان داد میانگین مهارت های ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران (61/3) و مراجعه کنندگان (3/2) در بالاتر از سطح متوسط قرار دارد. همچنین بین هیچ کدام از مولفّه های مهارت ارتباطی با ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بالابودن سطح مهارت ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر بوشهر نویددهنده ارائه خدماتی بهتر، جلب رضایت بیشتر مراجعه کنندگان ، بهبود سطح کیفیت کتابخانه و به تبع آن ارتقا سازمان مادر می باشد.

Comparative study on communication skills of Bushehr academic librarians

Purpose: This comparative study aims to investigate the communication skills of Bushehr academic librarians from the users and librarians’ viewpoint. Methodology: Survey-descriptive method was used to conduct this study. Population included all academic librarians in Bushehr municipality – both in Ministry of Science, Research and Technology and Ministry of Health and Medical Education- who adopted as an enumerative population and the users (4340 students in Persian Gulf University and 2799 students in Bushehr University of Medical Sciences) who selected as a random sampling. Required data were gathered by Queendom questionnaire and analyzed by SPSS 16.0. Findings: The results showed that the communication skills of academic librarians are more than average. In addition, there is not any significant difference between communication skills parameters and demographic characteristics. Conclusion: According to the results, the high level of communication skills of librarians could lead to better services, and improving the level of the service quality

تبلیغات