نویسندگان: محسن طبسی

کلید واژه ها: شیوه های مطالعه دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۷۱ - ۷۸
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۳۰

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف : مطالعه مؤثر را باید یکی از عوامل و ابزارهای توسعه علمی کشور به شمار آورد. و در این بین، نقش دانشجویان در پیشرفت و توسعه کشور نقشی بی بدیل تلقی تواند شد. در پژوهش حاضر میزان آگاهی دانشجویان رشته معماری از شیوه های گوناگون مطالعه (شامل خواندن اجمالی، تندخوانی، عبارت خوانی، دقیق خواندن، خواندن تجسّسی، و خواندن انتقادی) مورد بررسی قرار گرفته و بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی ایشان ارزیابی شده است. روش پژوهش: شیوه پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی، و جامعه آماری آن شامل تمامی 1657 نفر دانشجوی رشته معماری دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد می باشد که در نیمسال اول سال تحصیلی 90- 89 در چهار مقطع کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، و کاردانی مشغول تحصیل هستند. یافته های پژوهش: یافته های تحقیق نشان می دهد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیش از سایر دانشجویان از شیوه های مطالعه آگاهی دارند و شیوه های جدید را به کار می گیرند. همچنین در اغلب شیوه های مطالعه میان میزان آگاهی دانشجویان بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد.  نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که متأسفانه میزان آگاهی دانشجویان از شیوه های مطالعه بسیار ناچیز است و این قلّت آگاهی می تواند یکی از عوامل مؤثر در افت کیفی یادگیری ایشان به شمار آید. لذا توجه به آموزش راهبردهای مطالعه مؤثر در برنامه های درسی دانشجویان می تواند کمک مؤثری به بهبود شرایط موجود نماید.

Study and Measurement of the amount of awareness of architecture students of Islamic Azad University-Mashhad Branch about reading different techniques

Objective: effective reading is one of the characteristics of scientific developments of the country. the role of the university students is inevitable in this development. The present research, studies the amount of awareness of the architecture students of the IAU of Mashhad of different reading techniques according to their gender and academic grade. Methodology: the research method is descriptive survey. The statistical population includes the whole 1657 architecture students of first semester of 1389-90 in both stages of, undergraduate students and graduate students. Finding: They show that the graduate students have more awareness in comparison with the undergraduates regarding reading techniques. Also in most reading techniques, there are meaningful significances among students based on their gender. Conclusion: The results show that unfortunately the amount of the awareness of the students is very weak and it can be one of the results of their drop of learning quality. However paying more attention to the guidelines of the reading techniques in their curricula can make an improvement in this regard.

تبلیغات