کلید واژه ها: کلیله و دمنه مرزبان نامه طبقه اجتماعی زنان اخلاق

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱ - ۲۸
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۸

چکیده

کلیله و دمنه و مرزبان نامه از متون کلاسیک زبان فارسی هستند. این دو که با نثری فنی و مزین به رشته تحریر درآمده اند به شیوه حکایت در حکایت نگاشته شده و حاوی حکایات متعددی هستند. با توجه به این که رویکرد جامعه شناختی یکی از روش های تحلیل متون است در این مقاله سعی شده رابطه بین طبقه اجتماعی و اخلاق زنان از این دیدگاه بررسی شود. در این مقاله نشان داده می شود که بین طبقه اجتماعی و فساد یا عصمت زنان رابطه ای مستقیم وجود دارد زیرا در حکایات این کتب، اکثرا زنان از طبقه اجتماعی فرو دست و پایین، دارای اخلاقی پست هستند و به شوهران خویش خیانت می کنند. در مقابل زنان طبقه بالای جامعه که شوهرانشان از قدرت، ثروت و نفوذ اجتماعی بالایی بر خوردار هستند علاوه بر پاکیزگی صورت، از نیکویی سیرت و عصمت اخلاقی نیز برخوردار می باشند. به همین دلیل در این آثار اکثرا زنان افرادی همچون کفش گر، قصاب، جولاهه، نجار و... فاسد هستند. نمود این جهت گیری در متون قدیم می تواند نشأت گرفته از همان قدرت، ثروت و نفوذ اجتماعی طبقه بالا باشد. در واقع گفتمان قدرتمندان از جهات گوناگون بر ادبیات تاثیر گذاشته است و آنچه وفق مراد قدرتمندان بوده است بیان کرده و نمایش داده است.

Investigating the structural contrast between the relationship between ugliness and beauty with destruction and orderliness in prominent lyrical poems from the 5th to the 8th century AH based on the approach of Claude Louis-Strauss

Kalileh, Damneh, and Marzbannameh are classical texts of the Persian language. These two, which are written in technical and decorative prose, are written in the style of a story within a story and contain many stories. Considering that the sociological approach is one of the methods of text analysis, in this article, the relationship between social class and women's ethics has been investigated from this point of view. In this article, it is shown that there is a direct relationship between social class and women's corruption or innocence because in the stories of these books, most of the women from the lower social class have low morals and betray their husbands.On the other hand, the women of the upper class of the society, whose husbands have power, wealth, and social influence, in addition to the purity of the face, also have the goodness of character and moral integrity. For this reason, in these works, most of the women are corrupt people such as shoemakers, butchers, weavers, carpenters, etc. The expression of this orientation in the old texts can be derived from the same power, wealth and social influence of the upper class. In fact, the discourse of the powerful has influenced the literature in various ways and has expressed and displayed what was according to the will of the powerful.

تبلیغات